הנקה: להתגבר על הקשיים

תהליך הנקת התינוק הינו אחד התהליכים המשמעותיים והחשובים ביותר למרבית האימהות הטריות אך עם זאת, הנקה היא מלאכה שאיננה תמיד פשוטה. הבשורה הטובה היא שניתן לטפל ולפתור את מרבית הקשיים.

הדבר הכי חשוב שאימהות צריכות לזכור הוא שהנקה לא אמורה לכאוב. לכן אם הנקה כואבת, חשוב לבדוק מה הסיבה ואיך אפשר לטפל בה. אין טעם לסבול או להניח כי הכאב יחלוף מעצמו. התייחסות נכונה, בין אם על-ידי הדרכה מקצועית או אביזרים חיצוניים טיפוליים, יכולה להפוך את תהליך ההנקה לחווייתי ומהנה עבור האם והתינוק יחד.
ישנן סיבות רבות בגללן הנקה יכולה לגרום לכאבים, אי נוחות וקשיים. להלן מספר טיפים חשובים שיעזרו לאימהות הטריות ליהנות מההנקה ולשים לב לבעיות שדורשות טיפול:

תנוחה
איך מחזיקים את התינוק? למעשה, בניגוד למחשבה הרווחת, אין תנוחה אחת בה מומלץ ורצוי להחזיק את התינוק כדי להניק בצורה הנכונה והטובה ביותר. התנוחה תלויה באמא ובתינוק, וכמובן בסיטואציה בה נמצאים. לדוגמה, אם האמא נמצאת בבית ושוכבת במיטה, התינוק יכול לשכב לצידה, אם נמצאים בסיטואציה של "הנקת קניון" הדרך המועדפת היא בישיבה על כסא. ישנן מספר מתודות עיקריות בנוגע לאופן החזקת התינוק בעת ההנקה, אך חשוב לזכור ולהבין כי אין אמת אחת בנושא, וכי אין תנוחת הנקה ש"איננה נכונה".

מה התינוק אמור לתפוס בפיו?
התינוק צריך לפתוח פה רחב וגדול, כך חלק נכבד מהעטרה נמצא בפיו של התינוק שאינו אמור לתפוס בפיו את כל עטרת השד. למעשה, הוא אינו תופס רק את פטמת השד, אלא מחובר לשד כולו. בדרך זו, התינוק תופס בפיו את מקור החלב בדרך הנוחה ביותר עבורו ועבור האם המניקה.

למה התינוק לא מצליח לינוק?
ישנן לעיתים בעיות אצל התינוק עצמו שמפריעות לו לינוק את החלב בצורה נכונה ונעימה. לדוגמה, חיך גבוה מידי או בעיה של "לשון קשורה" בה המיתר המחבר את הלשון לקרקעית הלסת קצר מידי או קרוב מידי לקצה הלשון. הדבר עלול להפריע לתנועת הלשון בזמן היניקה ולהוביל לאי נוחות גדולה מצד התינוק, שלא מצליח לינוק את חלב אימו. בעיות אלו ניתנות לפתירה באמצעות פרוצדורות רפואיות, כירורגיות, פשוטות למדי, שמטפלות בבעיה ומקלות על התינוק ועל האמא.

מה עושים כשהתינוק אלרגי לחלב האם?
מקרים של אלרגיה לחלב האם הינם נדירים ביותר. אם מופיעה אלרגיה היא בדרך כלל קשורה לאחד מרכיבי מזון שהאמא אוכלת ומועברים בחלב ושכיחותם אינה עולה על 4-5% מהאימהות המניקות. המחשבה כי מדובר במזונות שהאם אוכלת (כמו כרוב למשל) היא במרבית המקרים מיתוס בלבד. ישנם מצבים שמזון ספציפי מהווה את הבעיה והאמא צריכה להימנע מלאכול אותו, או תרופה מסוימת שיש להחליף, אך רוב תופעות האלרגיה אצל התינוקות ברות טיפול מהיר ופשוט, ואין להתייחס לכך כאל גורם שמונע הנקה לחלוטין.

האם הגודש בשד פוגע בהנקה?
נשים רבות יחושו גודש משמעותי בחזה בימים שאחר הלידה, במיוחד ביום השלישי ואילך. מדובר בחלק נורמלי מתהליך הלידה, וישנה ציפייה ברורה שנשים יחוו מלאות מסוימת והשדיים יתמלאו. עם זאת, ישנן נשים שמרגישות כאבים ואי נוחות בשל הגודש, ובעיקר מרגישות שזה לא מאפשר להן להניק בצורה תקינה. חשוב לציין כי הדרך להימנע מהגודש היא דווקא באמצעות הנקה בתדירות גבוהה, ורק במקרים קיצוניים דרושה התערבות טיפולית נוספת. מקרה דומה הוא תחושה של חוסר באספקת החלב, כאשר נשים מרגישות שאין להן מספיק חלב להניק, אך ברוב הפעמים מדובר בתחושה בלבד וכדאי להניק בתדירות גבוהה לפי דרישת התינוק בכדי להבטיח ייצור חלב מספק.

האם שינויים בשד פוגעים באפשרות להנקה?
ישנן לא מעט נשים שעברו במהלך חייהן שינויים כירורגיים בחזה שלהן, אם מבחירה על-ידי ניתוחים קוסמטיים ואם מכורח הנסיבות של מחלה כזו או אחרת. חשוב לדעת כי בחלק גדול מהמקרים ניתן להניק, לדוגמה אישה שחלתה בסרטן השד יכולה להניק מהשד הבריא שלא נפגע, אישה שעברה הגדלת חזה או הקטנה, יכולה להניק באמצעות ליווי ראשוני עוד לפני הלידה והכנה מוקדמת לכך.

האם כל הנשים יחוו פצעים במהלך ההנקה?
לא מעט נשים חוות פצעים וסדקים, הנוצרים כתוצאה מחיבור לא נכון של התינוק לאם. גם כאן ישנם פתרונות רבים החל ממשחות שונות, קרמים שמעניקים לחות לסדקים או רפידות טיפוליות להנקה, המטפלות בפצעי ההנקה ובסדקים במהירות ומקלות על הכאב משמעותית. טיפול טוב ומהותי לסדקים ופצעים היא במרבית המקרים הדרכה טובה על ידי יועצת הנקה מוסמכת שתלמד את היונק והמניקה לחבר נכון את התינוק אליה.

הנקה היא פעולה חשובה, המסייעת לפיתוח המערכת החיסונית של התינוק, כאשר המלצות משרד הבריאות היא להניק עד גיל שישה חודשים לפחות. הנקה עוזרת להגן על התינוק מפני מחלות עתידיות, החל מאלרגיות שונות ועד מחלות חמורות ורציניות יותר. כמובן שבמקרים בהם האם סובלת מכאבים וקשיים בהנקה והיא נאלצת להפסיקה למספר ימים, מומלץ לשאוב חלב – כאשר חלב טרי שעומד בחוץ טוב למשך 5 שעות, במקרר בין 5-8 ימים ובהקפאה עד 3 חודשים.

הכותבת היא יועצת הנקה מוסמכת IBCLC, דולה לאחר לידה ומדריכת הורים להורות ראשונית.

הגיבי

כתובת הדואר האלקטרוני לא תפורסם Required fields are marked *