הישיבה הסמוכה אל הרחוב, הבילוי הקליל והלא מחייב, קפה הפוך או אספרסו טוב, והיכולת להנות מיציאה מהבית במחיר לא גבוה, תרמו רבות לרעיון זה והפכו אותו לכלל עולמי ולחלק משגרת יומו של האדם החי בעיר מודרנית

תרבות בתי הקפה בישראל

כאשר בוחנים את תרבות בתי הקפה בישראל במבט ראשוני וחטוף, נדמה כי היא הועתקה מהמטרופולינים הגדולים של ארה"ב ואירופה, והושפעה מסדרות טלוויזיה פופולאריות כמו "חברים" ו- "סקס והעיר הגדולה". תחילה הונחלה תרבות זו בארץ, בעיקר סביב "הבועה התל אביבית", אך כיום היא כבר מזמן התפשטה אל מחוץ לעיר הגדולה והצלחתה מהדהדת בכל רחבי הארץ.
הישיבה הסמוכה אל הרחוב, הבילוי הקליל והלא מחייב, קפה הפוך או אספרסו טוב, והיכולת להנות מיציאה מהבית במחיר לא גבוה, תרמו רבות לרעיון זה והפכו אותו לכלל עולמי ולחלק משגרת יומו של האדם החי בעיר מודרנית. בישראל ניתן לזהות קווי אופי חברתיים שמהווים כר נוח לצמיחת התופעה ולהשתרשותה בסגנון החיים הישראלי.


בין מרחב אישי לציבורי – החברה הישראלית ובתי הקפה

החברה הישראלית היא חברה מורכבת ובעלת גוונים רבים, שנוצרה כתוצאה מהגירה ואסופה של קהילות מרחבי העולם, אשר קובצו יחד למען מטרה משותפת, הלוא היא הקמת מדינת ישראל. קיום והצלחת המטרה המשותפת היו תלויים לחלוטין באפקט החברתיות והגיבוש ובתחושת הביחד, שהייתה חייבת להיווצר בדרך להקמת המדינה. על כן, עוד מראשית ימיה, הייתה החברה הישראלית חברה שהמרחב הציבורי בה גלש והתערבב יחד עם המרחב האישי, מה שלמעשה גורם לכך שעד היום, הישראלים אוהבים להרגיש חלק מהקבוצה גם מבחינה פיזית וגם מבחינה מנטאלית.
עוד בראשית ימיה, הרבה לפני שתרבות בתי הקפה הפכה לחלק בלתי נפרד מהעולם המודרני, מצאו הישראלים מקומות מפגש ציבוריים בהם יכלו להתקבץ על בסיס יומי, בין אם מדובר במועדוני יום, מתנ"סים, או בקיוסקים קטנים, שהציעו שירות של שתייה חמה וכרטיסי לוטו וטוטו. למעשה, תרבות בתי הקפה, שהגיעה מחו"ל, החליפה את מקומות המפגש הללו וענתה על הצורך הבסיסי של הישראלים לבלות זמן יחד.


למה ישראלים אוהבים להיפגש דווקא בבתי קפה?

תרבות בתי הקפה שמקורה בחו"ל, אכן החליפה את הצורך של האזרח הישראלי להיות בחברה במקום ציבורי, אך הביאה מאפיינים משל עצמה שתרמו לתרבות זו להיטמע באופן כל כך חזק, יציב וקבוע בחברה הישראלית. מאפיינים אלו בראש ובראשונה נוגעים למגוון אפשרויות הבילוי שיש לבית קפה להציע, בשונה ממסעדה או אפילו בילוי חברתי בתוך בית פרטי.


בילוי בוקר עם עיתון וקפה
– אין כמו לקום בבוקר, להגיע לבית הקפה ולהתענג על כוס קפה או תה ולצידם מאפה. יש שבוחרים לקרוא שם את העיתון של הבוקר, יש שמעדיפים להתעדכן בחדשות מהמחשב, ובכל מקרה זו התחלה נהדרת לפתוח בה את היום.


פגישות רומנטיות
– בתי הקפה הם מקום מעולה לקיומן של פגישות רומנטיות בין בני זוג וכמובן גם לדייטים ולפגישות ראשונות, כך מתאפשר מפגש קצר ולא מחייב.


מפגשים חברתיים
– בית הקפה מספק אווירה חווייתית, שמשלבת בתוכה אינטימיות וגם מקום גדול מספיק בכדי שיתאספו בו אנשים שונים. כיום מתקיימים בבתי קפה מפגשים חברתיים רבים, אם לציון יומולדת, מסיבת גיוס, מסיבת פרישה ומגוון אירועים רבים אחרים.


פגישות עסקים
– בתי הקפה הם מקום מעולה לקיומם של פגישות עסקיות, מכיוון שהם מאפשרים לנוכחים לדון בנעימות וללא מפריע, בדבר שיתופי פעולה עסקיים וקידום רעיונות כאלו ואחרים. לצד אוירה נינוחה ורגועה, מתאפשרת סביבת עבודה מקצועית ושקטה.

הגיבי

כתובת הדואר האלקטרוני לא תפורסם Required fields are marked *