החיים על פי לב

פילם נואר ישראלי

אחד המאפיינים של יצירות אמנות, היא האמירה הבלתי ישירה שלהן לגבי מה שטמון בחובן. ניתן להמשיל את הקסם שמשרה אמנות לסוגיה השונים, לאותה תחושה של פתיחת מתנה העטופה בנייר צבעוני ומרשרש כדי לגלות את המסתתר בתוך העטיפה. אמנות טובה לעולם לא תציג באופן ישיר את השקפת העולם שלה, אלא תגיש אותה עטופה ונסתרת היטב.
סרטו של איתי לב, "5 דקות בהליכה", הוא פילם נואר ישראלי, מפתיע ומרתק, המתרחש בתל-אביב. העלילה, העוסקת באירועים בחייהן של מספר דמויות, מפגישה ושוזרת בין עולמות של פשע ויצירה, שלכאורה אין כל קשר ביניהם. עולמותיהם של רב-פקד (שרון אלכסנדר), שהושעה מהמשטרה ונשלח לביתו לפני שהצליח ללכוד מגה עבריין (אלון אבוטבול) על הפצת סמים, ושל בימאי מתחיל (אדם הורביץ), המתאמץ לצלם את סרטו הראשון, נפגשים כאשר הם הולכים מכות בקרב על ליבה של הברמנית היפה והעצובה של פאב "השופטים" (טל כהנא).

מודעות עצמית מפותחת

הסרט מצולם בשחור לבן בעדשה מגורענת שאינה מבקשת לרכך או ליפות את המציאות, אלא להציג את הצדדים האפלים שבה. עבודת המצלמה, המתבטאת בסצנת הפתיחה המצולמת מחוץ למכונית נוסעת (שבתי תל-אביב משתקפים על שמשתה ובצילומי התקריב של פני השחקנים), איננה רק אלמנט אומנותי, אלא צורת אזכור מתמדת למודעות העצמית של הסרט.
סצנת המקלחת היא דוגמה נוספת לאותה מודעות עצמית, שמתחילה כשטל כהנא מצולמת מהגב ונמשכת כשהיא מסתובבת ומצחצחת שיניה מול המצלמה כמו לפני ראי. המודעות העצמית של הסרט מתבטאת גם בעובדה שהסרט מהווה הומאז' למספר סרטים אחרים. כך למשל, ניתן למצוא אזכורים לסרטים "החיים על פי אגפא", "שירת הסירנה" ולשלל דמויות צבעוניות בסגנון זאב רווח מצד אחד, וסרטים צרפתיים איטלקיים ואמריקאים מצד שני. חביבים במיוחד מספר אזכורים לסרט "ספרות זולה", שהקומיות שבהם נוצרת מהמעבר לתרבות ולשפה הישראלית. בקטע אחד, המהווה אזכור משולב לסצנות מעקב משטרתי אמריקאיות ול"דיאלוג ההמבורגר" בספרות זולה, יושבים שני הבלשים המשטרתיים ב"דנקין דונטס" והדיאלוג שלהם תוך כדי אכילה כולל משהו כמו: "יש לנו עוד הרבה ללמוד מהאמריקאים. טעים מאוד מאוד…".
תחושת המודעות של הסרט לעצמו מועצמת כשאירועים שהתרחשו דקה לפני כן במציאות הבדיונית שבסרט מומחזים מיד לאחר מכן שוב לתוך עולם בדיוני נוסף המחקה את שהתרחש בחייו של הבמאי שבסרט. תחושת המעגליות מתעצמת לנוכח העובדה שהשחקן שבסרט בתוך הסרט הוא הבמאי במציאות.

החלום ושברו

אזכור ישיר מקבל הסרט "זורבה היווני", שפוסטר ממוסגר וענק שלו מופיע במקומות שונים בעלילה. במקום אחד הוא משמש רקע לשיחת השוטרים כאשר אנשי צוות ההפקה מורידים אותו מהקיר ומשיבים אותו למקומו כרמז לעלילה שמתרחשת מאחורי גבם של השוטרים, שרק הצופים שותפים לה, במקום אחר הבמאי שבסרט נושא אותו על גבו.
השימוש הסמלי בתמונת הענק הוא רק אחד מהסמלים המלווים את הסרט הרווי בסמלים ורמיזות מתוכננות לפרטיהן שצירופם מגלה את תוכנה הנסתר והפוליטי של העלילה. זורבה מייצג את החופש להיות מי שאנו באמת. מה שמסתתר מאחורי העטיפות הרבות של הסרט הוא שֶבר של חלום ישראלי לחופש. סוף הסרט מחזיר את הצופה לבחון את כל הסמלים שהופיעו בתחילתו. אלמנטים כמו חפצים שהופיעו ברקע, קטעי מילים ושפה לובשים אז פרוש נוסף המתחבר לרצף העלילתי הסמוי שמתגלה בסוף.

ולסיום

"5 דקות בהליכה" הוא סרט חובה לחובבי קולנוע, אנשי תרבות ולמי שסתם רוצה לראות סרט בכיף. המשחק של שרון אלכסנדר, אדם הורביץ אלון אבוטבול וטל כהנא ראוי לציון אבל גם זה של דמויות המשנה, במיוחד של זבולון מושיאשווילי.
כנהוג בארצנו, הסרט שקיבל את פרס קרן ירושלים לבמאים חדשים, תפס את מקומו כסרט קאלט המוקרן בסינמטק בהצגות חצות וצוהרי שבת במקום להיות מוצג ברחבי הארץ בכול בתי הקולנוע כיאה לסרט שעוסק בעצם קיומנו כאן בצורה שובת לב.

שלומית ליר

אשת מחשבים ודוקטורנטית באוניברסיטת תל אביב

תגובות

  1. לבבית

    ללא ספק סרט ישראלי איכותי, שלא מנסה להתחנף לקהל ערוץ 2.

  2. המלכה ננה

    אכן הסרט מעורר צורך עמוק להמליץ עליו
    כי הוא פשוט נעים לעין לנשמה וללב
    וגם רואים אותי ברקע באחת הסצינות אבל זה לפני הדיאטה אז אין לי מה להשוויץ בזה

    • סימילק פורטיס

      טוב מאוד שיש עוד כמה אנשים בארץ שעושים סרטי- תעודה כי אין לנו ארץ אחרת
      ואין ערובה שיס פלוס לא תקרין את זה בלופ בסופי שבוע .
      חוץ מזה עיזבו אתכן מאינטרנט.
      צאו מהבית ,הזמינו נערת ליווי-לקפה, פלרטטו
      המזג נעים ,תתמזגו, הוציאו את הקיץ ממכן
      השביתה היא בראש שלכם – יציר דמיונכן
      אתם רק מה שתרצו להיות
      מכונות לידה בשירות האהבה

      • ברי גרבר

        מה סרט תעודה בראש שלך פורטיס?
        סרט אקשין. יריות, סוחרי סמים, בלאגן.

        עזוב אותך מנערות ליווי. לך על קוסיות אמיתיות בלי סרסור רוסי, ולך תראה קצת סרטים.

הגיבי

כתובת הדואר האלקטרוני לא תפורסם Required fields are marked *