לאכול עם ולהרגיש בלי

סיבים תזונתיים מאפשרים הרכבת תפריט תזונתי בריא, עשיר וטעים. יש שני סוגים של סיבים תזונתיים – מסיסים במים ושאינם מסיסים במים – וההשפעות שלהן על תהליך העיכול משמעותיות. סיבים מסיסים מזרזים את תהליך ההתרוקנות, משחררים עצירות ומשמשים מקור אנרגיה לתאי הרירית שבמעי. הם מונעים את התפתחות סרטן המעי הגס וסופחים אליהם חומרים שונים לטובת האטת קצב חילוף החומרים בקיבה והקניית תחושת שובע במהירות. בכל הנוגע אל סיבים תזונתיים לא מסיסים במים, ההשפעות העיקריות הן שיפור תהליך העיכול ותפקוד מערכת העיכול, הקלה בטחורים וסיוע בשמירה על תפריט דל אנרגיה.

לסיבים תזונתיים אין ערך קלורי וניתן לראות את ההשתלבות האופטימאלית שלהם במזונות מגוונים. עם זאת, צריכת סוג אחד של סיבים בלבד אינה מומלצת ולכן רצוי לשלב ולשמור על איזון. כל מי ששם את הבריאות בראש סדר העדיפויות יכול לצורך פיצה מקמח מלא יחד עם מינרלים, ויטמינים ועוד. הצריכה המומלצת של סיבים תזונתיים עבור אדם מבוגר היא 25-30 גרם ביום. מבחינת מקורות עתירי סיבים המומלצים לשילוב בתפריט התזונה היומי, יש לציין מלבד מוצרי קמח מלא גם קטניות, גרעינים, אגוזים וכמובן פירות וירקות.

הכירו את המאכלים העשירים בסיבים תזונתיים

יש כאלה שלא מסתפקים רק במקורות עתירי סיבים תזונתיים ומחפשים גם אחר מאכלים מעניינים. כדאי להתחיל עם קטניות כגון חומוס, פול, עדשים ואופנה או דגנים מלאים לא קלופים כמו אורז לא מלוטש, שיבולת שועל וכאמור חיטה מלאה. בהרבה מהמחקרים וההמלצות הרפואיות נחשבים סיבים תזונתיים לחלק מרשימת אבות המזון. התפריט הסטדנרטי אינו מספק אותם בכמויות הנדרשות ולכן כדאי להגביר את צריכת המקורות והמאכלים המשלימים.

יש גם מזונות עשירים בסיסים תזונתיים אותם ניתן לצרוך במהלך היום ושלא במסגרת מנה מסודרת. בבוטנים קלויים לדוגמא יש הרבה סיבים מן הסוג הזה, כמו גם בבורגול, תאנים מיובשים, שזיפים מיובשים, קיווי בשלים ותפוחי אדמה אפויים בקליפה. מסעדות, בתי קפה וגם בתי מלון מציעים כיום מנות עם אטריות מחיטה מלאה ולא שוכחים להציע גם גריסי פנינה, אגוזי פיסטוק בשלים וטחינה.

סיבים תזונתיים אינם נעכלים בגוף האדם והם מצויים במזונות הצמחיים. העידן המודרני לא תמיד מאפשר לנו לעצור ולבחון את התפריט התזונתי היומי, על אף המלצות הרפואים והרשויות. כדאי לזכור היכן נמצא ריכוז גבוה של סיבים תזונתיים ולשלב אותם בכמה שיותר מזונות. לא מדובר על טרנד חולף אלא על מגמה עולמית שצפויה להתגבר. המעבר לתפריט מאוזן הכולל סיבים תזונתיים הוא חלק חשוב בשמירה על הבריאות ועל הגוף. הוא מתאים לכל הגילאים וידוע בתור משפר ביצועים של פעילות גופנית או ספורטיבית. בנוסף, סיבים תזונתיים נמצאים בהרבה יותר מאכלים מכפי שנהוג לחשוב. הגדולה שלהם היא בבריאותם, עושרם וטעמם והיתרונות שלהם גדולים וברורים למדי.

הגיבי

כתובת הדואר האלקטרוני לא תפורסם Required fields are marked *