סוד הקשר בין בירה לבנה ונשים

התפיסה החברתית הרווחת היא שנשים אינן צרכניות גדולות של אלכוהול ומעדיפות משקאות בעלי נפח אלכוהולי נמוך כמו קוקטיילים וליקרים למיניהם. בירה לבנה נתפסת כמשקה גברי אשר פופולארי פחות בקרב המין הנשי. נשים מעדיפות משקאות בעלי טעם מעודן עם רמיזה קלה של חריפות אלכוהולית. הבעיה המתעוררת היא שעל מנת לעדן את החריפות יש צורך בכמויות גדולות של סוכר שיטשטשו את הטעם החריף וימתיקו את המשקה. כמויות הסוכר הגדולות המצויות במשקאות אילו גורמות לנשים רבות לוותר על התענוג וזאת מחשש לעלייה במשקל עקב הערך הקלורי הגבוה אותם הם מכילים.
אז מה דעתכן על האלטרנטיבה הטרנדית של שתיית בירה. איך זה מסתדר עם האגדה האורבאנית על כרס הבירה המפורסמת? לכן צריך לעשות קצת סדר בכמות הקלוריות אשר מכילים המשקאות השונים. בירה לבנה מכילה (ב- 100 מ"ל של משקה) מחצית מכמות הקלוריות המצויה ביין אדום ולבן וכרבע מכמות הקלוריות המצויה במשקאות מעורבבים (קוקטיילים) ושמפניה. כך למשל ב-100 מ"ל של בירה לבנה יש 43 קלוריות לעומת יין לבן או אדום יבש המכילים 84 קלוריות, באותה מנה של שמפניה יש 73 קלוריות ואילו בליקרים 354 קלוריות למנה. אך מעבר לספירת הקלוריות והשמירה על המשקל יש לשים דגש גם על עובדות מדעיות ולחזקן. במחקרים באוכלוסיות בהם נבדקה צריכה של בירה באופן ספציפי ומשקל גוף, צריכה מתונה של בירה לבנה לא הייתה קשורה לעליה במשקל וב-BMI. בנשים נמצאו אף ממצאים המראים על כך שצריכה מתונה קשורה בירידה ב- BMI (מדד המציין את דרגת עודף המשקל) השילוב של הטעם המעודן, הערך הקלורי הנמוך יחסית ונפח אלכוהולי נמוך יוצר משקה העונה באופן אידיאלי על מבוקשו של המין הנשי. בנוסף לכל אילו, מחקרים רבים מצביעים על התרומה הבריאותית של שתיית בירה לבנה הבאה לידי ביטוי בקרב נשים יותר מאשר בגברים. במחקרים שבוצעו בספרד נמצא כי צריכת בירה לבנה על בסיס יומי בכמות מבוקרת גורמת להפחתת הסיכון למחלות לב בקרב נשים יותר מאשר היא משפיעה על גברים. בקרב הנשים שהשתתפו במחקר הסתמן כי שיעור מקרי הלב אצל נשים שלא נהגו לשתות היה 56 מקרים לכל 100 אלף נשים, ובקרב הנשים שצרכו אלכוהול באופן מתון ירד שיעור המקרים של מחלות ל- 36 מקרים בלבד לכל 100 אלף נשים, המחקר פורסם בכתב העת המדעי לתזונה קלינית, היוצא באנגליה (Clinical Nutrition).

מחקר נוסף אשר פורסם בכתב העת המדעי לתזונה ומטבוליזם (Annals of Nutrition and Metabolism), מצא כי שתייה מתונה וקבועה של בירה מסייעת לחיזוק המערכת החיסונית במיוחד בקרב נשים ויכולה להסביר את השפעת הבירה במלחמתו של הגוף במחלות שונות ובמניעתן . במחקר השתתפו 57 גברים ונשים שבריאותם נמצאה תקינה ואשר לצורך המחקר נמנעו משתיית בירה במהלך 30 יום . לאחר מכן, במשך 30 יום נוספים, שתו המשתתפים בירה באופן מתון ויומי ,כאשר הנשים שתו כמות יומית של 330 מ"ל בירה (נפח המשקה בפחית בירה רגילה) והגברים שתו 660 מ"ל בירה ליום (נפח המשקה בשתי פחיות בירה רגילות). בתחילת המחקר ובסופו נבדקו מדדים שונים במערכת החיסון בקרב המשתתפים. מדדים אלו הוערכו בקרב המשתתפים בסיומם של 30 הימים הראשונים למחקר שבמהלכם נמנעו משתיית בירה והוערכו שוב בסיומם של 30 הימים הנוספים אשר במהלכם שתו בירה בכמות מתונה מדי יום. מניתוח תוצאות הבדיקות שנערכו, הצטיירה תמונת מצב אופטימית שהראתה כי לאחר שתייה מתונה של בירה לבנה, על בסיס יומי במשך 30 יום, נמצאו בקרב המשתתפים עלייה במדדים שונים במערכת החיסון ובאופן מפתיע השפעה זו הייתה חזקה יותר בקרב הנשים במחקר .כלומר, למשקה יש יכולת הגנה התלויה גם בהיבט המגדרי והוא מחזק את המערכת החיסונית של נשים יותר מזו של גברים.

מחקר נוסף, אשר התפרסם לאחרונה בכתב העת Nutrition, ונערך גם כן בספרד קבע כי צריכה מתונה של בירה לבנה משפרת את רמת צפיפות העצם, ובכך עשויה למנוע אוסטיאופורוזיס ושברים. במסגרת המחקר מילאו הנשים שאלון לגבי הרגלי עישון, צריכת קפאין וצריכת מזון. הן סווגו בהתאם לצריכת האלכוהול שלהן לשלוש קבוצות: צריכה מתונה, צריכה קלה, הימנעות משתייה, וכן סווגו בהתאם לסוג המשקה האלכוהולי הנצרך. הערכים הכמותיים שנמדדו באולטרסאונד של העצם היו גבוהים יותר בקרב צרכניות של בירה לעומת יין וכן לעומת אלו שאינן צורכות בירה. נמצא כי בירה יחד עם עישון סיגריות, גיל ו- BMI היו גורמים בעלי השפעה משמעותית. החוקרים משערים כי התוצאות המשופרות שהדגימו בדיקות צפיפות העצם בקרב צרכניות הבירה קשורה לתכולת הפיטואסטרוגנים (חומרים דמוי הורמון אסטרוגן המאזנים את הפעילות ההורמונאלית של הגוף) המצויים במשקה זה.
ואחרון חביב, מחקר מדעי נרחב במיוחד אשר פורסם בכתב העת המדעי Diabetologia ועקב אחר 106,690 נשים צעירות לאורך 10 שנים, מצא כי צריכה מתונה של בירה מגינה מפני סוכרת בהיותה מפחיתה את הרגישות לאינסולין, החוקרים קבעו כי צריכת אלכוהול יומית של 30 גרם, הינה בעלת ההשפעה המגנה ביותר מפני סוכרת בקרב נשים.

אז מה סוד הקשר בין בירה לבנה ונשים? בירה מכילה רכיבים שונים כמו אלכוהול ,צורן (מינרל) ונוגדי חמצון הידועים בתרומתם לגברים ונשים וכן מכילה גם פיטואסטרוגנים, רכיבים הידועים בהשפעתם הספציפית על הפיזיולוגיה של נשים. חשוב לציין שהשתייה חייבת להיות מתונה שכן צריכה מוגברת הינה בעלת השפעה מזיקה. אם כן, מה היא הכמות המומלצת לנשים? עד 1 כוס בירה לבנה ליום. לחיים ובריאות .

הכותבת היא תזונאית קלינית, המתמחה בטיפול בחולים ובמניעת מחלות באמצעות תזונה בריאה

הגיבי

כתובת הדואר האלקטרוני לא תפורסם Required fields are marked *