כיצד ניתן להסיר כתמי פיגמנטציה? מבחר טיפולים להסרת הכתמים המעצבנים

פיגמנטציה – הסרת כתמי פיגמנטציה מהעור

"פיגמנטציה היא תופעה מורכבת המתבטאת בהופעת כתמים חומים על הפנים, באזור המחשוף, כפות הידיים, הגב והגוף. נשים רבות סובלות מפיגמנטציה גם באזור המפשעה, בתי השחי והחלק העליון של הגב. פיגמנטציה נגרמת בגלל הפרעה בהפרשת המלנין, הפיגמנט שאחראי על גוון העור שלנו ומגן עליו מפני קרינת השמש, היא שכיחה מאוד בארץ שלנו, כאשר נחשפים לשמש. גורמים נוספים התורמים להתגברות הכתמים הם הגיל, נטייה גנטית וכמובן שינויים הורמונאליים כמו היריון, נטילת תרופות הורמונאליות, נטילת אנטיביוטיקה, תרופות פוטוסנסיטיביות, ריאקוטן – תרופה לטיפול באקנה האסורה לחשיפה לשמש, ועוד. החורף היא עונה טובה לטפל בכתמי הפיגמנטציה שהתווספו לנו בקיץ, זאת מכיוון שישנם טיפולים שלאחריהם אסור להיחשף לשמש ובחורף כידוע, השמש אינה חזקה", אומרת זהבית שטנר, קוסמטיקאית הרפואית ומטפלת המוסמכת ברפואה משלימה (נטורופתית N.D. ומטפלת ברפואה סינית), מנהלת מרכז החיים היפים בראשון לציון.

כיצד מאבחנים את הפיגמנטציה ומונעים אותה?
"ראשית אני מתשאלת את המטופל/ת לגבי אילו תרופות נלקחות, כי יש תרופות שעם נטילתן לא ניתן לטפל בעור. לאחר מכן אני מבצעת אבחון תלת מימד של העור בעזרת מתקן WOOD LAMP המבוסס על מנורת אור אולטרא סגול. מנורה מסוג זה מצויה גם במכשיר ידני של רופאי עור המאבחנים כתמים. המטופלת מכניסה את פניה למספר דקות למתקן הסגור מכל צדדיו ובו מראה פנימית המאפשרת לראות את הפגמים בעורה. אני מאבחנת בעזרת האור האולטרא סגול את מידת הפיגמנטציה ועומקה, האם היא חדשה או וותיקה ולפי האבחון אני קובעת את סוג הטיפול שנדרש.

מה הם דרכי הטיפול?
קיימים מספר טיפולים כיום בהם ניתן לבחור על מנת להסיר את כתמי הפיגמנטציה.

1. מכשיר SSR בטכנולוגיית היי-טק –
על פני העור נמרח ג'ל להחלקה ובעזרת ידית המכשיר שהיא באורך של כ-3 ס"מ עוברים על האזור אותו רוצים להבהיר. הידית מפיקה הבזקי אור אינפרא אדום, אלו מחממים את האזור המטופל במדויק מבלי לפגוע בשכבות העור העליונות, או ברקמות עור נוספות. בתוך הידית יש מנגנון הגורם לקירור האזור ומגן על העור מפני התחממות. במהלך הטיפול, חובה על המטופל/ת והמטפלת להרכיב משקפיים מגנות. טיפול אחד אורך כ- 40 – 30 דקות ובסדרה יש בין 6 – 1 טיפולים, כאשר בין כל טיפול יש כחודש מרווח. כבר לאחר הטיפול הראשון מתקבל גוון עור אחיד והתבהרות הכתמים. הערך המוסף לטיפול הוא אפקט של הצערת עור המתבטא בייצור קולגן : החלקה של קמטים, קמטוטים, סגירת נקבוביות מורחבות וטונוס עור מוצק יותר. טיפול זה מתאים לפיגמנטציה הנובעת מנזקי שמש וגיל, הוא בעל בטיחות ויעילות גבוהה מאוד, אינו כואב, זמן החלמה קצר מאוד – מייד לאחר הטיפול ניתן לצאת החוצה (מבלי להשתזף). הטיפול מתאים לאנשים בעלי גוון עור בהיר, צהוב, חום בהיר ומוקה וניתן לבצעו בכל ימות השנה. הטיפול אינו מתאים לפיגמנטציה על רקע הורמונאלי ואינו מתאים לכהי עור.

2. מזותרפיה ללא מחטים בתהליך של אלקטרופוריישין –
מכשיר חשמלי המחדיר חומרים כמו וויטמין A וחומצות אמינו לשכבת הדרמיס העמוקה שבה אובחנו כתמי הפיגמנטציה; זאת ללא צורך במחטים, אלא על ידי אלקטרודה טיפולית המחוברת למעגל חשמלי. החומרים המוחדרים עוזרים להבהרת הכתמים ללא קילוף העור. השיטה מתאימה למטופלים המעוניינים בהבהרה קלה ורענון של העור. לאחר הטיפול יש אפשרות להמשך טיפול בבית בעזרת חומרי הבהרה בריכוזים נמוכים, כמו למשל,חומצה גליקולית ו/או רטין A המותאמים לסוג העור ומצב הכתם. את החומרים יש למרוח לאורך כל תקופת החורף, כמובן תוך שימוש במקדם הגנה .

3. טיפול פנימי על ידי ניקוי רעלים מהגוף –
עור פנים עייף ודהוי, חסר גוון, הסובל גם מכתמי פיגמנטציה, דורש טיפול יסודי יותר הכולל ניקוי רעלים המצטברים בכבד, כתוצאה מאכילת מזון מתועש, נטילת תרופות וכימיקלים שונים. על פי הרפואה הסינית פיגמנטציה מוגדרת כחום פנימי בדם. לצורך כך יש לבצע ניקוי הכבד, בעזרת דיקור סיני וגם שימוש במיצויים של צמחי מרפא הניתנים בבליעה פנימית: סרפד, שקיסנדרה, כורכום, לפה, זרעי ענבים המשמשים כחסם לקרני השמש ועוד. הטיפול מתאים לאנשים שמכירים בחשיבות של בריאות הגוף ושיקום פנימי, הוא נמשך מספר שבועות לפחות, אך כבר לאחר חודש ניתן לראות התבהרות הכהויות מתחת לעיניים ובהמשך התבהרות כל העור. טיפול זה ניתן לשלב עם הטיפולים האחרים.

4. פילינג על בסיס צמחי –
קילוף הפיגמנטציה האפידרמאלית על ידי פילינג צמחי מתאים למטופלים בעלי פיגמנטציה שטחית ובעלי גוון עור בהיר. העור מתקלף בתוך מספר ימים, במהלכם יש להישאר בבית. את ריכוז הפילינג אני מתאימה לפי עוצמת הפיגמנטציה ולפי סוג העור על פי האבחון. שיטה זו אינה מתאימה לאנשים כהי עור כיוון שהיא עלולה לחשוף כתמים דרמאליים עמוקים יותר.

חשוב לזכור: כדי למנוע את הופעת הפיגמנטציה יש לשים מקדם הגנה גבוה בכל פעם שיוצאים החוצה (גם בימים מעוננים!) וזאת החל מגיל הינקות!!! קיימים כיום מקדמי הגנה עדינים גם לתינוקות וגם לבעלי עור רגיש. לצערי אין מספיק מודעות לכך בארץ ולכן להרבה אנשים יש כתמי פיגמנטציה", אומרת זהבית שטנר.

הגיבי

כתובת הדואר האלקטרוני לא תפורסם Required fields are marked *