מזל טוב, את אמא- אז מה קורה אחרי הלידה?

אחד הרגעים המאושרים ביותר של כל אישה, הוא הרגע בו היא הופכת להיות אימא. הטבע עושה את שלו מימים ימימה וכל אישה מעוניינת לזכות ברגעים יפים אלו של החיים. השאלה היא מה קורה אחרי האופוריה, כלומר לאחר שמביאים את התינוק הביתה ובכלל מה אמור לקרות לאחר הלידה? במאמר זה נרחיב אודות כל הנקודות החשובות אותן יש לדעת לגבי חופשת הלידה שלכן.


חופשת הלידה – מה זאת אומרת?

ישנן אימהות שזקוקות לחופשה בת שלושה חודשים ואילו אחרות זקוקות לחופשה של שישה חודשים ויותר. איך נקבעת חופשת הלידה ומהם הדברים אותם חשוב לדעת. חופשת לידה היא אותה חופשה שניתנת לאישה שילדה או לבן זוגה וזה שאחראי על התינוק החדש. חופשה זו היא בדרך כלל חופשה בתשלום וניתנת לא רק בעקבות לידה, אלא גם בעקבות אימוץ של ילד. המטרה של חופשה זו היא לתת לאם אפשרות להתאושש מתקופת ההיריון והלידה ולאפשר להורים לטפל בילדיהם בתקופה הראשונה לאחר לידתו. החופשה שניתנת לאחר לידה משתנה בהתאם למדינה אליה משתייכים. בישראל חופשה זו היא בת 14 שבועות ויש אפשרות להאריך אותה בעוד שלושה חודשים (בדרך כלל ללא תשלום). לאחר ששת השבועות הראשונים של חופשה זו, האישה רשאית להעביר את יתרת החופשה לבן הזוג וזאת בתנאי שהיא חוזרת למקום העבודה שלה.


מה חשוב לדעת?

– מקום עבודה – יש איסור בחוק לפטר אישה במהלך חופשת הלידה שלה. דבר שכולל הרעת תנאים מכל סוג.
– רוב הנשים לא יודעים שהמעסיק אינו יכול לפטר או להרע את התנאים של אישה גם לתקופה של חודשיים מהיום בו היא חוזרת לעבודה או 60 יום מאותו הרגע בו מסתיימת חופשת הלידה שלה.
– דמי לידה – המוסד לביטוח לאומי הוא זה שמשלם לאישה מדי חודש קצבה. קצבה זו מכונה דמי לידה. גם אם בוחרים לשלב את שני בני הזוג, כל אחד מהם יזכה לדמי לידה בהתאם לחוק. חשוב לדעת שיש תנאים לדמי הלידה והם יינתנו רק לאישה שעבדה כמות מסוימת של חודשים טרם היא ילדה.
– זכויות – חשוב לדעת שלמרות שהמעסיק שלך אינו משלם לך בתקופת חופשת הלידה, עדיין כל התנאים שלך במקום העבודה תקפים, אם מדובר על דמי הבראה, הפרשה לקופת גמל או אפיק פנסיוני אחר ועוד.
– מענק לידה – מענק זה הוא מענק חד פעמי שניתן ליולדת ואין זה משנה אם היא הייתה מועסקת במקום עבודה כלשהו או לא. כולן זכאיות למענק זה. דבר זה תקף גם לגבי הורים בהליך פונדקאות, אימוץ, אומנה ועוד.

לסיכום, יש תנאים והטבות רבות שמגיעות לך לאחר לידת הילד ולכן חשוב מאוד לדעת מה מגיע לך ולדרוש את כל הדברים. כל אלו יקלו עלייך ועל בן או בת הזוג שלך רבות בתקופה הראשונה לאחר הלידה.

הגיבי

כתובת הדואר האלקטרוני לא תפורסם Required fields are marked *