מנשא לתינוק: מדריך לנשיאה בריאה

ידוע כי נשיאת תינוקות הייתה חלק מאורח החיים בזמנן של תרבויות עתיקות ולבטח התפתחה מהתבוננות וחיקוי של האדם את הטבע שסבב אותו.
בקרב בעלי החיים נשיאת הגורים על גוף האם הכרחית בעולם שבו תנועה פירושה הישרדות. אצל בני האדם נשיאת תינוקות בימי קדם נבעה גם היא מאורח חיים המחייב תנועה רבה, במעבר ממקום חניה שבטי זה לאחר וברמת הפעילות היומיומית שהתבססה כולה על עבודות פיזיות בהן נדרשת ניידות למשל בזמן איסוף מזון והכנתו.
אם בעבר הצורך בניידות היה מרכזי הרי שבעידן בו אנו חיים – ישנם פתרונות ניידות מגוונים המיועדים לתינוקות ופעוטות והצורך להתנהל בחיי היומיום עם תינוק שונה מבעבר ועדיין, נשיאת תינוקות הינה חלק בלתי נפרד מהורות בת ימינו מתוך הבנת הצרכים הראשוניים של הרך הנולד, הפעוט המתפתח וההורים.
כיום ידוע שלנשיאת תינוקות חשיבות בריאותית בביסוס תנוחות התפתחות תקינות אצל תינוקות רכים. לתנוחת נשיאה מערסלת עבור תינוקות רכים תפקיד משמעותי בחודשי חייו הראשונים של התינוק שהינם שלב מעבר דרמטי מהחיים בתוך הרחם לתנאים הסובבים את הרך הנולד מרגע לידתו.
המנשא מאפשר מעבר זורם וקל יותר עבור התינוק באמצעות שחזור התנוחה התוך רחמית (ערסול), תחושת תנועה מתמדת כפי שהכיר בזמן ההריון, האזנה לצלילים וקולות המוכרים לו – פעימות לב וקול אנושי מוכר, חום גוף – תינוקות מאבדים חום גוף במהירות, הם אינם מסוגלים עדיין לשמור על חום גופם, נשיאת התינוק פותרת את הבעיה בכך שהתינוק נישא על גוף הנמצא בטמפרטורה האידיאלית עבור האדם, עדיף לפיכך שנשיאת תינוקות תתבצע כך שהתינוק קרוב כמה שיותר לגוף הנושא באופן ששכבות לבוש וכיסוי יעטפו את התינוק והנושא לאחר שהתינוק כבר נמצא במנשא על הגוף.
בזמן הנשיאה נוצר מגע מתמיד בין גוף התינוק לנושא וכך מקבל התינוק תחושה ברורה של גבולות גופו, תוך בניית תחושת ביטחון והיכרות עם תחושת מגע בכל חלקי הגוף של התינוק הקטן.
בזמן שימוש במנשא הקרבה שנוצרת בין התינוק הקטן לאלה שדואגים לו ואוהבים אותו הינה בסיס לקשר הראשוני שילך ויצמח ככל שתחושות ההכרות והביטחון תתפושנה מקום משמעותי.
לנשיאת תינוקות עשויה לתפוש תפקיד מרכזי בביסוס הנקה איכותית וידוע שנוכחותו של התינוק על גופה של אמו תורמת לתהליך ייצור ושחרור החלב.
הסביבה המוכרת, הבטוחה, החמה והאוהבת בזמן נשיאת תינוקות תורמת בהקלה על תופעות של גזים, מתח וחוסר שקט.
מנשא נכון מאפשר חיבור טבעי, בריא ושמח בין תינוקות והוריהם. להלן כללי הזהב לנשיאה בריאה:
1. מומלץ להתחיל בנשיאה כבר מהרגע הראשון.
2. הנקה במנשא אפשרית רק לאחר שההנקה מבוססת.
3. על התינוק להיות צמוד עד כמה שניתן לגוף הנושא.
4. יש לוודא כי דרכי האוויר לתינוק פנויות.
5. מומלץ להחליף תנוחה כל 45 דקות לערך ולאזן לסירוגין בין תנוחות צד ימין לצד שמאל.
6. משקל התינוק מאוזן על גוף הנושא – רצוי על שתי הכתפיים.
7. מרכז הכובד של התינוק ממוקם מעל טבור הנושא.
8. פני התינוק לכיוון הנושא – בנשיאה קדמית או על הגב.
9. בזמן כיפוף – לעשות זאת מהברכיים ולהקפיד על גו ישר.
10. להיות בתנועה בזמן נשיאה.

טיפ ליולדת: מומלץ להתנסות במנשא לפני הרכישה. חשוב לקבל הדרכה מקצועית לשימוש נכון במנשא. כדאי לזכור שלכל גיל מתאימות תנוחות נשיאה שונות ויש להשתמש במנשא המתאים לתנוחה הרצויה.
בברכת נשיאה נעימה.


הכותבת היא שירלי פבליק בעלת MPH בבריאות הציבור ומנכ"ל לופי גרופ.


מנשא לתינוק
מגבת לתינוק
חזיות הנקה

הגיבי

כתובת הדואר האלקטרוני לא תפורסם Required fields are marked *