תם עידן הקסוטו


כולנו זוכרים את ספרי הקסוטו המסורבלים ללימוד התנ"ך איתם היינו נגררים ממקום למקום

משה דוד קאסוטו היה רב ופרופסור למקרא באוניברסיטה העברית, בה עסק בפרשנות המקרא, ביקורת נוסח המקרא ובאשורולוגיה. מפעל חייו של קאסוטו, שהושלם לאחר מותו, היה הפירוש הארוך והמקיף שכתב לספר בראשית והפירוש הקצר יותר לספר שמות. לאחר מותו הורחבו הפירושים ותנ"ך "קסוטו" מפורשן הפך לכלי לימוד חשוב ומשמעותי שהכביד על הגב ועל העורף שלנו בכל פעם שהכנסנו אותו לתיק. כיום, אנחנו חיים בעולם שבו מקומם של ספרי הקסוטו נפקד, ואין להם מקום או צורך בתיקי הילדים שלנו עוד. בכל מקרה, אין מה שהילדים שלנו יכולים לקרוא בתנ"ך קסוטו פיזית ושאינו מופיע בעותק הממוחשב שלהם, והילדים שלנו יודעים את זה.


מקומם של ספרים מסורבלים נפקד מהחינוך המודרני, והיום הוא הזמן המקוון

הילדים שגדלו בשנות האלפיים לתוך חברת השפע המערבית שבה אנחנו חייבים, בוודאי לא מבינים מהו ספר לימוד כפי שאנחנו הכרנו אותו. ספרי הלימוד הם מיותרים בעולם מקוון כמו זה שאנו חיים בו, והילדים שלנו גדלו לתוך עולם שבו אין צורך להיגרר עם ספרים וכל המידע שנחוץ להם קיים ברשת. במיוחד בעולם ספרי הלימוד בבית הספר, אנחנו צריכים להתאים את עצמנו למצב זה, ואנחנו בהחלט עושים זאת, כפי שנסביר כעת.


ספרים דיגיטליים הם העתיד של ספרי הלימוד במדינת ישראל

ספרים דיגיטליים הם ספרי לימוד שתוכנם הוכנס במלואו לתוך תוכנה ממוחשבת אליה כל אחד מהתלמידים יכול לגשת מהמחשב האישי שלו. כיום, ספרים דיגיטליים מהווים כבר חלק בלתי נפרד מתשתית התוכן במערכות החינוך השונות בעולם ובישראל, וברור שהמטוטלת נעה באופן ברור לכיוון הדיגיטלי ומבשרת על סופם הקרוב של ספרי הלימוד כפי שהכרנו אותם בדורנו. היתרונות של הספר הדיגיטלי הם רבים, בחיפוש פרטים, ביצירת מראה נגיש, אסתטי ומשתנה שמושך את הילד שלנו ולא משעמם אותו. משרד החינוך אימץ את הספר הדיגיטלי אל חיקו והפך אותו ליוזמת דגל שלו, כשקיימות הנחיות לקליטת ספרים ותכנים נוספים, הנחיות ללימוד וללמידה עם ספר דיגיטלי בכיתה ובאופן כללי תמיכה בכל פרט הקשור לתחום זה מקצה לקצה.


את כל הספרים הרלוונטיים לפי שכבת גיל, שפה ומקצוע לימוד ניתן למצוא בקטלוג יעיל

הקטלוג החינוכי שאותו מפעיל משרד החינוך הוא המשאב המרכזי שבו נמצאים ספרי הלימוד הדיגיטליים והמודרניים מהם לומדים וילמדו הילדים והנכדים שלנו. ספרי הלימוד הללו מקוטלגים היטב על פי שכבת הגיל שלהם, השפה בה הם כתובים, מקצוע הלימוד אליו הם מתייחסים ומאפיינים אחרים. כבר היום קיימים יותר מ-350 ספרים בקטלוג החינוכי, ומדובר במספר שילך ויתרחב ככך שיבינו הוצאות הספרים שכך נראים ספרי לימוד מודרניים. ואכן, עברנו כברת דרך נאה מהימים בהם היינו מסתובבים עם תנ"ך קסוטו מסורבל וכבד על הגב.

הגיבי

כתובת הדואר האלקטרוני לא תפורסם Required fields are marked *