סרטן השד ושיטות טיפול מודרניות

סרטן השד ושיטות טיפול מודרניות

בארצות ברית חיות יותר משתי מיליון נשים ששרדו את סרטן השד ולרפואה המודרנית יש תפקיד חשוב מאוד בהצלחה זו.

הטיפול העיקרי בסרטן השד הוא ניתוח להסרת הגידול. קיימים שלושה סוגי ניתוחים עיקריים:
– כריתת גוש, או כריתה חלקית של השד – ניתוח משמר שד.
– כריתת השד כולו.
– ביופסיה של בלוטת הזקיף או ניתוח בצומת בית השחי כדי להסיר בלוטות לימפה שעלולות להיות נגועות בסרטן.

אבחון בשלב מוקדם

נשים שאובחנו בשלב מוקדם של הסרטן יכולות לבחור בניתוח משמר שד – lumpectomy (כריתה מקומית רחבה), שמסיר את הגוש בלבד ואת רקמת השד הבריאה שצמודה לגידול, או mastectomy חלקי (כריתת שד חלקית) שכולל הסרת הגידול וחלק גדול יותר של הרקמה שמסביב לשד. בדרך כלל בעקבות ניתוחים אלה האישה תקבל גם הקרנות.

מנתחים רבים משתמשים היום במרג'ין פרוב במהלך הניתוח, מכשיר שמאפשר להם לבדוק ולאבחן עוד בחדר הניתוח אם אכן הוסרו כל השוליים הנגועים. מכשיר זה חוסך הרבה מהניתוחים החוזרים בעקבות טיפולים שלא הצליחו להסיר את כל הרקמה הסרטנית מהשד.

אבחון בשלב מתקדם

אם הסרטן בשלב מתקדם, אם יש סיכון גבוה שהסרטן יחזור, או אם במהלך ניתוח משמר שד המנתח לא יכול להסיר את כל רקמת השד הנחוצה (ניתוח של השוליים), הוא עלול להמליץ על כריתת השד, כלומר הסרה מלאה של השד. חלק מהנשים בוחרות לשחזר את השד לאחר הכריתה.

בלוטות הלימפה

בזמן הניתוח, רוב החולות יעברו ביופסיה של בלוטת הזקיף או ניתוח צומת בית השחי, כדי לקבוע אם תאי סרטן השד התפשטו לבלוטות הלימפה. הליכים אלה מסירים את בלוטות הלימפה מבית השחי כדי לבדוק אם יש בהם תאים סרטניים. ביופסיה של בלוטת הזקיף מחליפה במידה רבה את ניתוח צומת בית השחי.

הניתוח כרוך ברוב המקרים בשילוב של טיפולים נוספים, שידועים כטיפולים משלימים שמטרתם להשמיד את כל התאים הסרטניים שנותרו. לפעמים, נוקטים בטיפול נוסף לפני הניתוח (neoadjuvant therapy) כאשר מתברר שסרטן השד כבר התפשט באופן נרחב. שיטות טיפול אלה כוללות:
– טיפול בהקרנות
– כימותרפיה
– טיפול הורמונלי
– טיפול ביולוגי.

טיפול בסרטן השד תלוי ב:

– העדפות אישיות שלך.
– בבריאות הכללית שלך.
– בשלב סרטן השד, לרבות אם סרטן השד התפשט גם לבלוטות הלימפה.
– בסוג הסרטן ואם הוא אגרסיווי.
– אם עברת את גיל המעבר.
– אם התפשטות הסרטן שלך תלויה בהורמונים נשיים, אם הסרטן שלך "רגיש" להורמונים נשיים – הוא נקרא endocrine-receptor positive (ובקיצור ER או PR חיובי). אם לא, אז הסרטן הוא PR/ER שלילי. מצב זה נקבע בעקבות בדיקות דגימה של הרקמה במעבדה.
– נוכחות של סמנים אחרים, כגון חלבון 2HER.

כימותרפיה

כימותרפיה נועדה לעצור את צמיחת התאים הסרטניים. אפשר להחדיר את החומרים דרך הווריד, דרך הפה או בשילוב של השניים. יש תרופות כימותרפיות רבות שמשמשות לטיפול בסרטן השד.

כאשר סרטן השד מוגבל לצומת השד או ללימפה, הכימותרפיה עשויה להינתן לאחר ה-lumpectomy או ה-mastectomy. הדבר נעשה כדי להקטין את הסיכוי שסרטן השד יחזור.

אם הגידול בשד הוא גדול, לפעמים הכימותרפיה ניתנת על מנת לכווץ את הגידול לפני הניתוח כדי שיהיה קל יותר להסירו, או כדי לבצע כריתת גוש במקום כריתת שד.

הכימותרפיה יכולה להינתן כטיפול עיקרי לנשים שהסרטן שלהן התפשט לחלקים אחרים של הגוף, אל מחוץ לשד ובלוטות הלימפה.


מוגש באמצעות חברת MarginProbe המעניקה טיפולים מתקדמים כנגד מחלת סרטן השד.

הגיבי

כתובת הדואר האלקטרוני לא תפורסם Required fields are marked *