מי אני?

בשבוע האחרון הבנתי שעברתי שינוי. גם ההורוסקופ אמר שנולדתי מחדש. מיצור שבקושי קם בבוקר נהייתי אדם שיודע מה הוא עושה. הנרקומנית של התרסקויות הפכה לפריקית של שליטה. בוחשת- קלחת -הרגשות -של -עצמה נעלמה, ובמקומה באה אחת שמסוגלת להביט מהצד ולשקול בהגיון האם יש בכלל מקום כאן לרגשות, ואיפה הכי משתלם להשחיל אותם.
בקיצור צמח לו תחתיי במפתיע, כנראה תוצאה של עבודה עצמית ארוכת שנים, איזה בסיס יציב שהוא לא חיצוני ותלותי כמו חבר, לא אשלייתי ונגרר כמו ניתוח פלסטי ולא שביר והרסני כמו שופינג. החלטתי לחלוק את תובנותיי המעמיקות על העולם ועל התנהלותם של הצדדים הפחות טובים של הנשיות בתוכו, ולכתוב מספר עצות לבניית עצמיות יציבה, בלתי תלויה, שתאפשר לכן להפריח את העולם ואת עצמכן משפע הדבר הזה שהוא אתן ולהתהלך בעולם כיחידה גאה באמת בעצמאותה ועצמיותה. יומרני – אבל נחוץ. באם את תלושה, מרחפת, לא מוצאת את עצמך בעולם או מוצאת רק חלקים ממך, הרי לך המדריך החלקי לבחורה השורשית:

1. הגדירי את עצמך

הגדרה עצמית חשובה לא רק לציונים והיא לא סתם מעוגנת בזכויות יסוד וחוקים שונים. הגדרה עצמית היא לב לבה של השורשיות. גברים הם יותר שורשיים מנשים, כי ההגדרה העצמית שלהם היא דבר שטבוע להם בביולוגיה של התא. ראית פעם כלבה משתינה על עץ? לא, למה? כי אין לה צורך ביולוגי בהגדרת הטריטוריה שלה. כן, הטריטוריה היא חלק מההגדרה העצמית. על כן אל תוותרי על חלקך במטבח, אם שם נמצא השטח התחום שהוא כולו רק שלך. אפילו שזה מריח לא פמיניסטי.
הגדירי את עצמך לא רק במובן של מיקומך הגיאוגרפי בעולם. הגדירי את עצמך בכל תחום שהוא בר-הגדרה. בתחום הג'נדריאלי: האם את זכר או נקבה? בתחום ההעדפות המיניות: האם את הטרו, הומו, או בי-סקסואלית? בתחום הפסיכולוגי: האם את מוחצנת? מופנמת? אמביציוזית? שמרנית? בתחום האופנתי: לא על פי מותג, אלא על פי סגנון. מה את מעדיפה? ג'ינס? חצאיות עד הברך? שמלות צמר מגרדות? האם את הולכת אחרי צו האופנה או מרכיבה לעצמך מלתחה מגוונת וייחודית?
אמנם הדבר אורך זמן ומעמיס על המוח, וגורר אחריו התחבטויות, העלאה באוב של טראומות נשכחות, והשוואות בלתי רלבנטיות – ובכל זאת זהו מונח היסוד שלך ב"מדריך לבחורה השורשית" ועלייך להפנימו ולהתאמן עליו באופן מעשי.

2. עירנות

לאחר שהגדרת את עצמך ואת מסתובבת ברחובות הכרך עם ידיעה מוצקה על מי ומה את, טרם תבחני את שאיפותייך עלייך לאשש את ממצאייך. איך תעשי זאת? על ידי עירנות. מיד לאחר שקבעת לעצמך כלל יסוד אחד והוא ההגדרה העצמית, עלייך למצוא כל דרך, פנאי והזדמנות על מנת לבדוק את תקפותו של כלל היסוד הזה. בחורה שורשית בודקת יום יום ושעה שעה האם שורשיה לא בורחים ממנה בסחף המים ששוטף אותה עם כל התקלות, פגישה, התרחשות, או אירוע ולו הקטן ביותר. על כן עמדי על המשמר. ודעי תמיד, מי ומה מאיים עלייך, איזהו הסחף העלול לנתק את שורשייך ולהפריע לך מהיות בחורה שורשית.
למשל: נניח וקבעת לעצמך שאחת ההגדרות העצמיות שלך היא היותך חובבת גברים: הטרוסקסואלית ויחד עם זאת שמרנית. אחרי שהשקעת מאמצים רבים בהגדרות אלו, לפתע את פוגשת בגבר שזורק לעומתך משפט מעליב, כמו: עם כל ההצהרות שלך, את בסך הכל רוצה קצת אהבה. כולנו מכירות את הגברים האלה, שאולי מפליאים לחדור לכמוסותיה של אישה בעיני הרנטגן שלהם, אבל כולנו גם יודעות מאיפה נובעות אותן קרני רנטגן. הן נובעות מאינטרס גברי מובהק: הרצון בזיון קל. את אמנם חובבת זיון עם גברים, אבל עניין הקל מנוגד לשמרנות שלך. כשאת עומדת מול גבר, שזרק לך משפט כזה, כשאת חיה במאה ה21, הרי את בדילמה מתודולוגית. וזו דילמה שאין להקל בה ראש. צבאות שלמים נבנו ונפלו על בעיות מתודולוגיות. שחיתויות פושות בממשלות בגלל בעיות מתודולוגיות. על כן זוהי נקודה שאין לפסוח עליה.
אחד הפתרונות האפשריים ליציאה ממצב בעייתי שכזה הוא ליידע את הנוגעים בדבר בעניין הבעייתיות של המצב. כך למשל תעני לאותו גבר: כשאתה מצהיר הצהרה בנוגע להצהרות שלי, אתה בסך הכל רוצה זיון. השאלה הנשאלת כאן, עכשיו, היא האם בהיותך שמרנית מותר לך להגות מלים משורש ז.י.נ. והתשובה עליה היא שכן.

3. בלתי שורשית

כלל חשוב נוסף הוא, שלבחורה שורשית מותר, ואף חובה עליה, להיות בלתי שורשית לחלוטין מפעם לפעם. אחת לכמה זמן עלייך לשכוח את הגדרות העצמיות שלך ובמודעות מלאה להניח אותן בבוידעם או מתחת לשטיח או בפינה או בכל מקום שבו לא יפריעו לך להיות ספונטנית, לשחק תפקידים לפי ראות עינייך ולתת ביטוי למהות האמיתית שלך, שהיא אינה שורשית. תמיד זכרי: שורשיות אינה תכונה נקבית מובהקת. הרצון בטריטוריה ובהגדרה עצמית נמצא, ביולוגית, אצל זכרים בלבד. נשים מגדירות ונאבקות לא לשם ההגדרה והמאבק אלא למען משהו: למען צאצאים ושלומם, למען רעיון. על כן אל לך לנסות להפוך את עורך, באם החלטת שאישה את, ולהיפך לגבר.

4. פוליטיקה עכשיו

יחד עם זאת, על מנת להכיר את העובדות האמיתיות בשטח, מומלץ לך להתנסות לפחות פעם אחת וברצינות בתחום שנחשב גברי במהותו, כמו ספורט או פוליטיקה. הירשמי לקבוצת כדורגל חובבנית או גשי להתמודד על תפקיד יו"ר ועד הבית או השכונה. אם את שופעת אנרגיות ותסכול, תוכלי תמיד לצעוד צעדת מחאה מקרית טבעון לחוף פלמחים, ולהכריז על מרד חברתי באזני הכתבים ולעיניי העם. גם זה יהווה שיעור מוצלח למדי בהתמודדות בשדות גבריים והכרתם קצת יותר לעומק.

מספר הנחות מוטעות בקשר לבחורות שורשיות – מה מותר ומה אסור להן:

כדי שלא תפלי להגדרות ואבחנות חלקיות, סטריאוטיפיות של מהי בחורה שורשית אמיתית, קיבצתי למענך מספר הנחות מוטעות בקשר למה מותר ומה אסור לבחורה שורשית אמיתית לעשות ומה מעיד יותר או פחות על היותה של הבחורה שורשית.
לבחורה שורשית מ ו ת ר ל ה ת א פ ר ולהתלבש בטעם, ואף לייבש שערה בפן מפעם לפעם. בחורה שורשית? אין הדבר אומר בחורה מוזנחת, בחורה לא מודעת, בחורה פרימיטיבית-קופית וכן הלאה. שורשיותה של הבחורה נמדדת בפנימיותה ולא בחיצוניותה. על כן, בחורה שאוכלת בעזרת הידיים ולא בסכין ומזלג או מקלות אכילה, אינה בהכרח בחורה שורשית. מקסימום זוהי בחורה יצרית, או גופנית, או חסרת קואורדינציה.
כמו כן בחורה שורשית אינה חייבת בהכרח להיות אגרסיבית. מוטב לה שתהיה בעלת טאקט, או דיפלומטית, כיוון שחייה מחייבים אותה ללכת בתלם שאינה סלולה לה ולהסתגל למצבים שונים עקב מקומה המיוחד בעולם שעל שמירתו היא עמלה קשות. יחד עם זאת אל לה להפוך את הדיפלומטיות או הסתגלנות לדרך חיים, אלא להשאירם ככלי בידיה שעומד לה לעזר בשעה שהיא שומרת על האינטרסים שלה ועל שורשיותה.
בחורה שורשית לא חייבת לאהוב טבע, טיולי טבע או צמחים ועצים. מותר לה לא לדעת להבחין בין כלנית, פרג ונורית וגם לא לדעת את שמו של העץ הצומח אל מול חלונה ומאיר לה עליו בשעות עגומות.
יחד עם זאת, הכרת הסביבה ונוף המולדת (גם אם הנוף הוא בנייני העיר ורמזוריה) תתרום לבחורה על מנת לגבש את הגדרתה העצמית ועל מנת לזכור באילו מערכות בעולם היא לוקחת חלק, כאינדיבידואל, ובכך תחזק את שורשיותה.

תגובות

  1. אורגהפרי

    אולי בגלל שעת הלילה המאוחרת בה קראתי את "מי אני",אולי בשל היותי בחורה שאינה שורשית לפי הגדרות הכותבת-מטרת המאמר או הסיבה לכתיבתו-אינן ברורות לי…

    • התמונה שמצורפת למאמר הייתה אמורה להיות של אשה אסרטיבית כמו בפוסטרים של שנות החמישים. אולי אז זה היה ברור.
      כתבתי את המדריך המקוצר בתור פארודיה על מדריכי "איך תהיי" שנותנים עצות ברורות למטרות ברורות, עצות שברגעי אמת, כשאת מרגישה שבאמת משכו לך את האדמה מתחת לרגליים, לא שוות כלום. ברגעי אמת מה שצריך זה התבוננות עצמית כנה, סלחנות, פרופורציות ונחישות. כמו שמדריכים לא באמת עוזרים, ככה גם המדריך הזה לא יכול להדריך אותך להיות כנה עם עצמך, סלחנית, נחושה ולראות דברים בפרופורציות.
      אבל זה מה שהוא מנסה לעשות, בקיצור.

      • אורגהפרי

        תודה על ההבהרה אדל.קראתי פעם נוספת -ווואלה…
        יתכן שנפלתי למלכודת ה"הגדרות" ובשל כך פספסתי.
        כתיבה יפה שנוגעת בדקויות באופן מרשים.
        ושוב תודה.

  2. מי אני?

    תודה לך על המאמר, אם כי אני מניחה שזהותי האמיתית לא תתגלה לי בזמן הקרוב.

    • שורשיות, לא מוטב לה שתיבנה אצלינו מבפנים ולא ע"י הוראות מפורטות ומדויקות של מישהי אחרת?

  3. עדיני

    מצבך מבולבלת. עם המון "אני'ים" , והגלוי כואב, אין שליטה בכלל מצב די מעליב שכל דבר משחק בך ובנוסף נידמה לך שכולם מסביבך בשליטה ושהם יודעים מה שהם עושים, כולם במצבך ואין אחד בכל רחבי העולם שיש לו מוסג מה קורה מסבבו. המחשבה מופגזת כל היום במליוני אני'ים דרך כל רושם חצוני וכל רגש ותחושה שזורם באין מפריע במוח ומשחק בך ובכל מי שמסביבך בחוסר ידיעה מוחלט. מה שכן יש הרבה שחקנים שמרמים את עצמם ואת הסביבה שהם בשליטה, שבהחלט יתכן שגילת זאת באופן אקראי ואת סבורה שאים תתכנני תוכנית את יכולה להוציא אל הפועל, סבורני שאם יש בך מעט כנות בינך לבינך תודי שאת מאוד רחוקה אם בכלל, והדבר האפשרי שתרכשי זה הגברה של התיסכול, רגשות השלילים, חוסר אמון חשדנות והתרחקות מהחברה,
    את לומדת את מצב הויתך שהיא רבוי אני'ים ואין את 'אני' אחד ויחיד שיכל לשלוט או למשול בעצמו זהו מצבך הפסיכולוגי ומצבם של כל מי שאת מכירה וכל מי שאת רואה מסביבך , והדבר היחיד שאולי יכל לעזור לך זה ללמוד להתבונן על הפשוט והטבעי לבני אדם ולנוע לכיוון הזה ולא להסתכל מיסיביב מה האחרים עושים או אומרים להתבונן מה טבעי לעצים לפרחים וההתנהגות שלהם כנ'ל בעלי חיים ועל כך שאין הם זזים בכלל ממה שהם באופן טבעי, וישנו כמובן מה שטבעי לבן-אדם רק ששככנו, ואפשר להעיר את הזכרון אם נזכר להיות נוכחים לחיינו שלנו.

    • עדיני כתבת יפה. אמנם סימני פיסוק לא ממש ברורים אבל התוכן מעניין ואפילו פיוטי.
      מה שלא ברור לי איך קשורה חזרה לטבע למה שכתבתי?
      שורשי זה לא טבע, אני זה לא טבע, תרבות היא לא טבע.
      כן אנחנו יצירי תרבות. את הגוף והאינסטינקטים קיבלנו בזכות הטבע – את כל השאר, התרבות סידרה לנו.
      אין מה להתכחש לזה, בטח אם יש לך בעיות ולא הכל זורם כל הזמן.

      • עדיני

        כיצד יתכן שלחזור לשורש עצמיותו של האדם זה לא טבעי? תגובתך לענין זה הנו "אני" הפוך, ויש לך כמה כאלה. "אני זה לא טבע" אז מה בדיוק את? מכונה? יתכן מאוד. אני'ים שזורמים באופן אוטומטי דרך תחושות אוטמטיות רגשות אוטומטים מחשבות אוטמטיות, אנו יצירי תרבות ? האומנם? אם את מיתכוונת שאנו יצירי תרבות החיקוי שדומים לקופים שמחקים את האופנה האחרונה אז זה נכון. ויש כאלה שאשיותם דומה לאריה ויש כאלה לדובים נחשים זאבים אבל רובם שועלים בוגדנים.
        כיצד לא להיות דומה ליצורים הנמוכים זה הכיוון. כיצד להשתמש ברשמים החצוניים, כיצד למנוע כניסה פנימה ומה לאפשר כניסה פנימה אם יודעים כיצד. ומעל לכל שאין את זוכרת את עצמך ושהעצמי שלך שוכח את עצמו בקלות רבה. רבה מידי על ידי שעבוד לכל מיקסם שוא המציפים אותך באני'ם.

הגיבי

כתובת הדואר האלקטרוני לא תפורסם Required fields are marked *