הידעת? אליזבת בלקוול, הבריטית בת המאה ה-19, היתה לרופאה המוסמכת הראשונה בעולם המערבי

עובדות ליום האישה


1.
בשמונה במארס 1857 דוממו מאות פועלות במפעלי הטקסטיל והביגוד בניו יורק את המכונות. היה זה ראשיתו של מאבק ראשון מסוגו על תנאי העבודה המחפירים והשכר הזעום של נשים בתעשיה האמריקנית. זו נחשבת עד היום, רשמית, ל"שביתת הנשים הראשונה".


2.
בשמונה במארס 1908 יצאו הסופרג'יסטיות – הלוחמות למען זכות הצבעה לנשים – להפגנה הראשונה שלהן יחד עם האירגון הסוציאליסטי של נשות ניו יורק. זו ההפגנה הראשונה המשותפת לשני האירגונים. באוגוסט 1910 הציעה קלרה זטקין, ממקימות האינטרנציונאל בפריז, להנציח את חלוצות השביתה של 1857, ולהפוך את השמונה במארס ליום האישה הבינלאומי. בשנת 1910 כוננו נשות האינטרנציונל הסוציאליסטי בקופנהגן את יום האישה.


3.
זטקין התנגדה לפמיניזם מעל דפי עיתון הנשים למען זכויות שוות לנשים, אותו ערכה, שם חיברה בין המאבק של מעמד הפועלים ובין המאבק הנשי נגד דיכוי אך רק בשנת 1977 הכיר בו האו"ם באופן רשמי, כ"יום הבינלאומי למען זכויות האישה ולמען שלום עולמי".


4.
תוחלת החיים הממוצעת כפי שחושבה בין השנים 1995-2000 אצל נשים בישראל הגיעה ל 80.5 שנים, זאת לעומת 76.1 שנים אצל הגברים. מחצית מהבנות שנולדו בין השנים 1995-1999 צפויות לחיות למעלה מ-83 שנים, ואילו מחצית מהבנים שנולדו באותן שנים צפויים לחיות למעלה מ-79 שנים.


5.
הדיאפרגמה הראשונה, דיאפרגמה מגומי עם טבעת גמישה נרשמה כפטנט כבר ב- 1867, ולא רק ב-1920 כפי שהיה ידוע עד כה.


6.
גם החזיות, שנחשבו כהמצאה משנת 1914 התגלו כהמצאה ותיקה יותר, משנת 1854. מטעמים מוסריים של אותה תקופה, האיורים של "תומך החזה" מראים את המתקן כנלבש מעל הבגדים.


7.
המדענית הראשונה שכתביה ותולדות חייה מתועדים בכתובים היא היפתיה, שנולדה ב- 370 באלכנסדריה. היא היתה מתמטיקאית, אסטרונומית, והתמחתה בכתבים של אריסטו ואפלטון. משוייכות לה המצאות כמו כלי לזיקוק מים, וכלים להתמצאות במסלולי הכוכבים. היא עונתה והוצאה להורג על-ידי השלטון הנוצרי באלכסנדריה.


8.
מארי וולסטונקראפט (1797-1759) נחשבת לאם הפמיניזם המודרני. בשנת 1786 פרסמה את הטקסט הראשון שלה "Thoughs Of The Education Of Daughers" בו קראה תגר על שיטת "החינוך לנשים" שהיה נהוג אז באנגליה. היא תארה אותו כאמצעי להנציח את הפסיביות המבורכת של האישה. ולסטונקראפט יצאה גם נגד מוסד הנישואין, אותו הגדירה כ"זנות ממומסדת" וכ"שיעבוד". היא גם יצאה נגד הספרות הרומנטית שקהל היעד שלה הוא נשים. הספרות הזו, טענה, היא דרך גברית לקבע את הנחיתות הנשית, והזהירה: הם מנהלים את העולם בזמן שאנחנו שקועות בהגיגי אהבים.


9.
הטייסת העברית הראשונה היתה רחל מרקובסקי. היא קיבלה את רשיון הטייס שלה במאי 1940, באחת ממגירותיה שמור רישיון טייס מספר 66 שהונפק על ידי המנדט הבריטי – הראשון שניתן לאישה בארץ. מרקובסקי היתה הארצישראלית היחידה שעברה קורס טייס צבאי במסווה של קורס אזרחי.


10.
סגן יעל רום הייתה האישה הראשונה ואולי היחידה בעולם המערבי, שסיימה קורס טייס צבאי מלא שזיכה אותה בכנפי טיסה ובדרגת קצונה במחצית הראשונה של המאה העשרים. היא הוסמכה לטוס על שבעה סוגי מטוסים. במבצע קדש, הייתה סגן רום אחד משני הטייסים במטוס הדקוטה שהוביל את כוח הצנחנים, בפיקודו של רפול, אל מעבר "המיתלה" בסיני.


11.
אליזבת בלקוול, הבריטית בת המאה ה-19, היתה לרופאה המוסמכת הראשונה בעולם המערבי. ב-1840, כשבלקוול החליטה שהיא רוצה להיות רופאה, יעצו לה להתלבש כגבר ולהקרא בשם של גבר מפני שזה הסיכוי היחיד שלה להתקבל לבית ספר לרפואה. ובכל זאת, בלקוול התקבלה לקולג' לרפואה בניו יורק, וסיימה אותו בהצטיינות, אלא שלא הצליחה למצוא אף רופא גבר שיהיה מוכן לפתוח איתה קילניקה, כל שכן מישהו שישכיר לה דירה שבה תוכל לפתוח מרפאה. כשנמצא חדר כזה, כל השכנים מיהרו לעזוב כדי לא להיות סמוכים לדבר הזה שנקרא "אישה-רופאה".


12.
הפילוסוף ז'אן פול סארטר נהג לקרוא לסימון דה בובואר במן שם חיבה כמעט משכנע, "קאסטור" – "בונה" בצרפתית. כמובן שכדרכם של פילוסופים היו גם דברים בגו. הבונה הוא גם כינוי לערווה נשית דה לוקס. וירג'ינייה וולף כינתה את בעלה "מר וולף".


13.
השם הנפוץ ביותר לבנות בקרב האוכלוסייה היהודית בשנת 2003 הוא נועה. למעלה מ-3% מהבנות נקראו בשם זה. שמות נוספים הנפוצים בקרב הבנות הם שירה, מאיה, עדי ושרה. הנתונים לשנת 2004 טרם נמסרו, אבל סביר להניח שעוד נעה נולדת ברגעים אלה ממש.


14.
הטמפון הראשון הומצא במצרים העתיקה והיה עשוי מצמח הפאפירוס, סוג של קנה סוף שעבר ריכוך. ביוון העתיקה המציאו טמפון מסוג אחר: תחבושת כותנה (מוך) מלופפת סביב מקלון עץ. המצאה זו מתועדת בכתב על ידי היפורקטס, האיש והשבועה, עוד מהמאה החמישית לפני הספירה.


15.
הרוזנת האנגליה ילידת 1815, עדה לובליס ביירון (בתו של המשורר הלורד ביירון) היא המתכנתת הראשונה בעולם. אמה, שהייתה מבועתת מהמחשבה שבתה תהפוך למשוררת כמו אביה, עודדה אותה ללמוד מתמטיקה. לובליס היתה אוטודידקטית, נשים לא היו יכולות בימים ההם להתקבל ללימודי מתמטיקה באוניברסיטאות ממילא. המחשב היה אז מכונת חישוב אנליטית בפיתוח, ולובליס שקדה על כתיבת מאמרים בתכנות וכתבה את תוכנת המחשב הראשונה בעולם לפי הנוסחה המתמטית של ברולי. ללובליס ביירון מיוחסת גם המצאת הלופים – אותו ביצוע חוזר של פקודות שהם בסיס לכל שפת תיכנות. ועדיין, על עבודותיה לא חתמה בשמה המלא כיוון שחשבה שלא הולם לאישה לפרסם מאמר בנושא כל כך לא נשי. זהותה של המתמטיקאית המבריקה התבררה אחרי מותה.


16.
מספר תלמידות התיכון שלומדות מדעי המחשב יורד בהתמדה בעשר השנים האחרונות. למעלה ממאה שנה מאז המציאה אישה את תוכנת המחשב הראשונה, וכמעט אלפיים שנה מאז הוצאה היפתייה להורג באלכסנדריה כיוון שהעזה לרשום נוסחאות מתמטיות למסלול הכוכבים, נשים עדיין מפחדות ממדעים ומטכנולוגיה.

הגיבי

כתובת הדואר האלקטרוני לא תפורסם Required fields are marked *