שיר ליברמן לא הצליחה להניח מהידיים את החדש של מריו ורגס יוסה "תעלוליה של ילדה"

רעה רעה ואכזרית

היא נישאת לבעלים עשירים ו"שוכבת" את דרכה לצמרת, היא נהנית להשתייך לאצולת החברה הגבוה בפריז ובהמשך לאצולת ניומרקט באנגליה. אנו נתקלים בדמות נשית חזקה ושברירית מאידך

ספרות לטינו-אמריקאית

מריו ורגס יוסה הינו סופר פרואני הנחשב לאחד מגדולי הסופרים הלטינו-אמריקנים במאה העשרים. בספרו החדש "תעלוליה של ילדה רעה" מצליח ורגס ליצור מערכת יחסים פתלתלה חוצת יבשות וארצות שנמתחת לאורך עשרות שנים החל מילדותו וכלה בזקנתו.

ריקרדו ולילי

מערכת היחסים מתארת את ריקרדו, שהוא הדמות שמספרת את תלאותיה, ולילי הצ'ילנטה – מושא אהבתו. בגיל שש–עשרה פוגש המספר את לילי, נערה מפתה להפליא שמגיעה לעיר יחד עם אחותה ומתחילה ללמוד בבית הספר שבו לומד ריקרדו בלימה. ריקרדו מוצא את עצמו מתאהב עד טירוף בלילי ומחזר אחריה במרץ, לילי מסרבת להצעותיו החוזרות ונשנות להיות זוג. לילי מספרת שהגיעה ממשפחה עשירה בצ'ילה וכאשר סודה נחשף היא נעלמת. שנים אחר-כך כאשר הסופר חי בחדרון עלוב בפריז ומגשים את חלומו – לחיות בפריז – הוא פוגש בה שוב ולמשך תקופה קצרה זוכה בה ואפילו מקיים איתה יחסי מין. לילי, הפעם כאישה צעירה שהתגייסה לשורות המהפכה, מנסה להיאחז בו להישאר בפריז וכאשר הדבר אינו צולח בידה היא מנתקת קשר בשנית.
מידי כמה שנים חוזרת הילדה הרעה לחייו וריקרדו נשאר מאוהב עד אובדן בצ'ילנטה הזאת שאפילו אינו יודע את שמה האמיתי ומוצאה. הוא מכנה אותה "הילדה הרעה" שלו ומסמן בכך בעצם את שעתיד לבוא עליו בזמן שהוא בקשר אהבים איתה. תקופות ארוכות עוברות על המספר בבדידותו במירפלורס, פריז, לונדון, יפן ושוב במירפלורס כאשר היא נוטשת אותו אינספור פעמים ומותירה אותו בשיברון לבו וחסר פרוטה. לאורך השנים נבנית מולנו דמותה של לילי החושנית, המאהבת והמפתה. לילי היא אישה שאינה יודעת שובע מתענוגות העולם, היא חומדת עושר ולא תבחל בשום אמצעי להשיג אותו. היא נישאת לבעלים עשירים ו"שוכבת" את דרכה לצמרת, היא נהנית להשתייך לאצולת החברה הגבוה בפריז ובהמשך לאצולת ניומרקט באנגליה. אנו נתקלים בדמות נשית חזקה ושברירית מאידך, ישנן תקופות שלילי נמצאת בשיא חולשתה, מוכת חולי וחסרת ממון וריקרדו פורש את חסותו עליה ולוקח אותה אליו הביתה למרות כל השקרים והרמאויות שהיא סיפרה לו ואולי השקר הגדול מכולם משול לאהבה שלה אליו. הוא אף פעם לא יודע אם להאמין לה ובצדק – אף פרט שהיא סיפרה לו לא התגלה כאמיתי.

סיפור אהבה

ישנן נקודות שמאירות לרגעים בצורה חיובית על דמותה כמו הקשר שנרקם בינה לבין הילל בנם המאומץ של שכניו בפריז, הילל היתום הוייטנאמי והאילם, זה שאינו יכול לדבר גם אינו יכול לשקר. הילל מתחיל לדבר שוב בדיבובה של לילי, התמימות שלו מתחברת עם השבריריות שלה ברגעיה הקשים. ורגס מצליח ליצור סיפור כואב וארוטי הכתוב בסגנון כתיבה איכותי ומשעשע, קשה להניח את הספר מהידיים, מאוד מומלץ.
"תעלוליה של ילדה רעה" מאת מריו ורגס יוסה, הוצאת אחוזת בית 2007

הגיבי

כתובת הדואר האלקטרוני לא תפורסם Required fields are marked *