בוקרשט זה כאן

הוריי עלו ארצה מרומניה והם גרים כיום ברחוב מרסל ינקו בתל אביב. מאז ומתמיד נאמר לי שהאדם שעל שמו נקרא הרחוב הוא צייר רומני ידוע. בשבוע שעבר התברר לי שהוא גם ארכיטקט, ושבנייניו נראים דומים מאוד לסגנון הבנייה המוכר לי משדרות רוטשילד. קוראים לזה באוהאוס, שם שגור בפי תיירים ועובדי אגף השימור בעירייה. השם כה שכיח עד שלא התפלאתי כלל שינקו כעצמו, כדאדאיסט, לא בחל בו ועסק בו לא קצת. גם העובדה שצילומים של בנייניו עומדים להיות תלויים בגלריה "מרכז הבאוהאוס" בתל אביב (דיזינגוף 99) למשך זמן לא מבוטל, נראתה מתבקשת וטבעית מאוד, על אף המאמץ הרב שעשה בוודאי המרכז כדי להעביר את החומרים מהגלריה במינכן לרחוב דיזינגוף.

הפתיחה של התערוכה, ביום רביעי שעבר, אותה אצר אדר' שמואל יבין, משכה הוגי דעות ואנשי ציבור רבים מקרב הקהילייה הרומנית הישראלית. למעט הבדרן ננסי ברנדס אשר לא בלט בהעדרו, לא נראה היה שיש אדם כלשהו בקהל אשר אינו רומני (או הונגרי) במוצאו. כולם מצאו עצמם באותה פתיחה, התכנסו באותה השעה בדיוק במרכז הבאוהאוס הקטן ונראה שלרובם הייתה זו אפשרות לרכל, על כוס גזוז פטל ועוגיה רומנייה עם סומסום (אשר הוגשו בחינם), על ענייני השעה בבוקרסט ובארץ, דרך הפריסמה הרומנית המרעננת. כרגיל הדיבור היה על חבר הפרלמנט הרומני נתי מאיר וגם על איש רומניה הגדולה ואדים טודור. ציוריו של ינקו שנגנבו חמישה ימים קודם לכן ממרכז ינקו-דאדא, סיפקו גם הם מוקד לשיחות קולחות ברומנית.

צילומי הבניינים אותם תכנן ינקו ושהוצגו ב"במרכז הבאוהאוס" שווים היו פחות כסף מציוריו ולא נראה שמישהו יטרח לנטרל את אזעקת מרכז הבאוהאוס כדי להעמיסם על אופניו. אולי משום כך לא נהרו רובם של האורחים מעלה, אל קומת התערוכה והעדיפו להישאר למטה, בקומת החנות. בכל האזור לא נראה מישהו מתחת לגיל 30, וגם הסטודנטים לארכיטקטורה שהגיעו למקום לא נראו ממוצא מערב אירופאי. קטלוג התערוכה נמכר במחיר מבצע של 59 שקלים, ומעיון בו נראה היה לי שהוא מקיף ביותר וכולל את מירב קורותיו של יָנקו בארץ ישראל, על תוכניותיו להפוך את יפו לעיר העתיד ועל הקמת סביבת הדאדא הניטראלית עליה שקד בעין הוד.

התערוכה התמקדה בשרטוטיו הבאוהאוסים של ינקו לבתי מגורים ברומניה ובישראל, ובעיקר על אלו אשר נבנו וקיימים כיום בבוקרשט. כל בניין הוצג בצילום נפרד בשנה בה נבנה (רובם בשנות השלושים), ולוּוה בצילום שלו עדכני כיום יחד עם השרטוט המקורי. הבניינים, בצילומם משנות השלושים, נראו נהדר לעומת מצבם כיום. מלבד מסקנה זאת לא ברור איזו מסקנה נחרצת נוספת שאפו האוצרים להנחיל ברשמי המבקרים. די ברור שבבוקרשט אין תוכנית שימור כה מפותחת כמו זו התל אביבית, המשמרת בניינים על ימין ועל שמאל בכל השדרות בעיר. יתכן שהאוצרים רצו להוכיח שמצב השימור ברומניה רע יותר מבתל אביב.

כשסיירתי אל מול הצילום של "וילה רייך", אותו בניין מודרניסטי של ינקו אשר נבנה בבוקרשט בשנת 1936, לא יכולתי שלא לתהות על טיב הבניין החדשני והקורקטי הזה, הדורש בעצם גננות בלתי פוסקת. כמו כן לא נמנעתי מלהגיע לתובנה הנוספת, אליה לא בהכרח התכוונו האוצרים שאגיע – והיא התובנה שבניין באוהאוס ממוצע דורש תשומת לב ועבודות טיפול הרבה מעבר לממוצע, ואם אינו מקבל אותם – אזי לא רואים בכלל שהוא באוהאוסי ולכן, למעשה, מתבטל הבאוהאוס (כי באוהאוס צריך לראות – דיירי הבית לא מסוגלים לחוש את סגנון הבנייה מבפנים). סגנונות אחרים, כמו סגנון הבנייה הנפוץ כיום בשיכוני הפסיפס הלבנים החדשים של ראשון לציון – דווקא ניתנים להרגשה גם אם לא מטפלים בהם: אפשר פשוט להסתכל מהחלון ולראות את הבניין הזהה שממול.

אותה מסקנה מחמירה, שצמחיה לא טובה לבאוהאוס מדויק ובר-קיימה הביאה אותי לרדת שוב למטה לקומת המינגל הרומנית, רק כדי לפגוש את אברהם פורז – הפרצוף הרומני השני המוכר ביותר כיום בארץ. פורז עמד לצידה של שגרירת רומניה בישראל, הגברת מריאנה סטואיקה, ונראה מרוצה למדיי ומסופק מהאירוע עד ששאלה קונקרטית על תפישתו את עצמו כראש הפלג הרומני במפלגת שינוי לעומת יוסף פריצקי, עמיתו הלא רומני כלל, עשויה הייתה להוציא אותו מאיזונו השברירי. לא שאלתי דבר ועזבתי את המקום, לא אחרי שלגמתי לגימה נוספת מאותו גזוז טראנסילבני אדמדם.


מרסל ינקו – אמן בינתחומי – יצירתו התכנונית והאדריכלית. מרכז באוהאוס ת"א, דיזינגוף 99.
ימים א-ה 10:00-19:300, ו' עד 14:30.

תגובות

  1. נטעלי (העו"ד)

    נמרוד!
    מאמר מרתק, נהניתי לקרוא 🙂
    לא זכור לי שדיברנו על כך, אבל גם אבי מטרנסילבניה (הונגרי) 🙂
    מקוה לראותך בקרוב באחד מהמיצגים/ תערוכות/ מפגשים שאתה מעורב בהם.

    חג שמח 🙂
    נטעלי.

  2. אמנית

    נהדר ומרנין. תודה.

  3. איש עצבני

    ממתי כותבים ביקורת על פתיחת תערוכה? מה קורה לכל מבקרי האמנות של ימינו? בושה!

הגיבי

כתובת הדואר האלקטרוני לא תפורסם Required fields are marked *