מנקודת המבט הגברית, זנות היא חריגות של נשים מסויימות שסובלות (או נהנות) מעודף יצר מיני ביחס לשאר הנשים

קולה של הזונה

לכל מיינסטרים יש שוליים, מחתרת, או משהו, שלא נכלל בתוכו. כשמדברים על תרבות (מוסיקה, אמנות, בגדים, קולנוע למשל), השוליים של היום הם לפעמים המרכז של המחר. כשמדברים על משהו ראשוני יותר שמעסיק את המין האנושי, קשה לעשות את האבחנה המדוייקת מתי ואיפה הוא הפך לחלק מהתרבות.
למשל, סקס. המין הוא יצר חזק ובסיסי, אבל לא רק. המין והיחס אליו הם תפישה תרבותית וחברתית שלמה, שנוגעת כמעט לכל תחום בחיים. אפשר להגיד שגורמים שונים בהיסטוריה (כמו הכנסיה הקתולית ומוסדות דת אחרים) תיעלו את היצר הזה להפצת האג'נדה שלהם, ממנה התפתחו נורמות ומערכות שאנחנו מכירים כיום: המשפט, החינוך, והתפיסות החברתיות בכלל.
היחס למין כולל בתוכו גם את היחס לכל מה שאיננו מין. זנות, למשל, היא לא מין. מנקודת המבט הנשית הרווחת, זנות היא ניצול מחפיר שמנצלים הגברים בעלי הכוח את הנשים שגופן הופך להיות אובייקט, בשל חולשתן היחסית. לחילופין, מנקודת המבט הגברית, זנות היא חריגות של נשים מסויימות שסובלות (או נהנות) מעודף יצר מיני ביחס לשאר הנשים.
בכל מקרה זנות היא לא במיינסטרים. יש בה, לפי התפיסה של כל מי שהוא לא זונה, משהו חריג, וכל אחד מסביר את החריגות הזאת אחרת, בהתאם למגדר ולתפיסות שלו.
בעולם המפותח קיימים היום, במדינות שונות, גופים שמשמשים מעין איגוד או עמותה של עובדים ועובדות בתעשיית המין. הם כוללים זונות, מלכות, חשפניות, שפחות, שחקניות פורנו וכל מי שמשתמש/ת בגופו/ה לצרכים מיניים של אחרים ומתפרנס/ת מכך.
חשיבותן של ההתאגדויות האלה היא בכך שעובדי התעשייה מגובים בגוף חזק שיוכל להגן על זכויותיהם. מישהי שעובדת בתעשייה, זונה למשל, נמצאת בבעיה: מצד אחד, אם היא נקלעת לאיזשהו סכסוך, המשטרה יכולה לעצור אותה ולהפריע בעבודתה. לא כי יש חוק שאוסר על עיסוק בזנות, אלא בגלל הדחייה החברתית מהעיסוק הזה, שנותנת לגיטימציה לאותו שוטר להתייחס אליה כאזרחית לא שווה (לשאר האזרחים). כך גם במערכת המשפט. איש לא שואל לדעתה של אותה זונה. המשפט מייצג, במקרים כאלה, לא את החוק אלא את הדיעה החברתית. כתוצאה מכך עיסוקה מופרע.
מצד שני, מרגע שזונה שעיסוקה הופרע תרצה לעזוב את המקצוע, היא לא תוכל לקבל אבטחת הכנסה (לפחות בארץ עובדי המין לא מקבלים תלושי שכר), לא תוכל לשלוח קורות חיים כדי למצוא עבודה חדשה (מי יחשיב לה כניסיון תעסוקתי את השנים בהן עסקה בזנות?). שלא לדבר על כך שלא תזכה לשום תמיכה נפשית מסובסדת, שכידוע העיסוק בזנות הוא כתם לכל החיים וקשה לאדם להשתחרר, לבדו, מהדעה שסיגל לעצמו על עצמו, כ"מוכתם", "מוחרם", "מנודה".
ליעד קנטורוביץ, שמעידה על עצמה כ"זונה לכל דבר", היא פעילה בתחום. היא כותבת, מתראיינת, נוסעת לכנסים של עובדי/ות התעשייה בעולם, ומשמיעה את קולה, הנדיר בארץ, בכל אירוע או פאנל שקשור לנושא. היא נחשפת בשמה האמיתי ובפניה האמיתיות.
מלבדה עולים עוד כמה קולות מעטים ואנונימיים של עובדות בתעשייה. בבלוגיה של תפוז כותבות שתי בחורות מעין יומן מחשבות, חוויות ודיעות על עבודתן בזנות. האחת מכנה את עצמה תות9 והשנייה יונית בן שאול, שגם התראיינה לעיתון נשים ושם הצהירה על רצונה להקים קבוצת תמיכה לבנות שעובדות במקצוע.
במקביל, נעשים צעדים פורמליים ביוזמה של שתי נשים שמכירות את עולם הזנות בארץ. ענת גור, יועצת ארצית לשיקום אסירות ופסיכותרפיסטית שמתמחה בטיפול בנשים שעברו גילוי עריות או התעללות מינית וציפי נחשון-גליק, מפקחת ארצית על הטיפול באלימות במשפחה. הן גיבשו תכנית, ביחד עם משרד הרווחה, שמטרותיה בין השאר הן הקמת מקלטים, דירות חירום ומרכזי יום לזונות, וסדנאות ומערכי הסברה נגד הזנות.
המהלך אותו יוזמות גור ונחשון-גליק נובע מתפיסתן את המין כיצר בלבד. לא רק יצר, אלא יצר רע ששולח זרועותיו והורס כל מי שחסרת הגנה מפניו, ביניהן הזונה. רוב הזונות (סביבות ה %70), לפי מחקר שערכה ענת גור, חונכו להיות זונות כשחוו את המין הלא בריא הראשון בחייהן – מין בתוך המשפחה. אותם אחוזים נספרו גם במחקרים שנעשו בארה"ב. הנתון הזה צורם מספיק כדי לקבוע חד משמעית שהזנות איננו מקצוע-של-בחירה ומכריח התערבות של גורמי הרווחה.
אבל ישנו פרט נוסף במחקר הזה כמו גם במחקרים מארה"ב – מושאי המחקר, אותן זונות, הן חלק קטן מעובדות תעשיית המין בכללה. מדובר בסוג מסוים של זנות, זנות רחוב, שהיא קשה ביותר. לפני מספר חודשים נרצחה טרנסג"נדרית בשם שירלי גולן (ירדנה מארש) שעבדה בתור זונה. זנות כזאת, למשל, שמשולבת עם שימוש מאסיבי בסמים, היא זנות הרחוב הקשה. ולא צריך להיות טראנסג'נדרית כדי להגיע לזה. מספיק שזונה תמצא את עצמה מכורה לסמים, לא מסתדרת בדירות ובמכונים ה"מוסדרים", כדי להיזרק לרחוב ולהמשיך לעבוד משם. ברחוב היא מוצאת את עצמה ללא הגנה ובלי אפשרות שליטה בסיטואציה – היא נראית ונבחנת לעיני כל, ובמצב כזה גם אם תרצה "לסנן" לקוח, הוא עלול להתקיף אותה, מה שקורה פעמים רבות. כך שסוג הזנות הזה שונה מהותית משירותי המין הנמכרים במקומות מוסדרים.
המקומות המוסדרים לא מאוכלסים בהכרח בנשים שעברו תקיפות או התעללות מינית. אותם מקומות אינם נגישים לחוקרים כענת גור ולכן קשה, לאנשי אקדמיה כמוה, לבדוק מה באמת מתרחש שם. בראיון לעיתון הנשים הצהירה יונית בן שאול שלא עברה שום טראומה מינית בילדותה או נעוריה. היא עבדה במקומות מוסדרים, וכוונתה הייתה לעשות כסף קל.
בדירות מוסדרות, נותנות השירות הן לעתים נשים או גברים שמעוניינים לבדוק את מיניותם, לשחק בה, או פשוט מצאו שזה מקצוע "ביניים", שמתאים לתקופה שבין טרום הכשרה מקצועית לתקופה של אחרי הכשרה מקצועית (באוניברסיטה למשל) ומכניס מספיק כסף כדי להתקיים די צרכם. בראיון ל"הארץ", טענה ליעד קנטורוביץ שהיא מעדיפה למכור את גופה וזמנה לכמה שעות ובתנאים שהיא קובעת, מאשר למכור את גופה וזמנה להרבה שעות, בתנאים שמכתיבים לה ולהשתכר שכר מינימום.
קולות כמו זה של ליעד, שמייצגים את הדיעה הרווחת של ארגוני עובדי/ות תעשיית המין בעולם, נותנים מקום גם לזכותם שלהם להתפרנס, ובאים להלחם בדבר קשה ומהותי לא פחות מהיצר, בו נלחמות ענת גור וציפי נחשון-גליק; בתפישה התרבותית-חברתית את הזונה ואת העובדים בתעשיית המין כולה.

בסוף החודש (29.7) ייערך ערב השקה לספר "זונות עושות הסטוריה" בהוצאת "סיטרא אחרא" שכתבה ניקי רוברטס, בעצמה עובדת לשעבר בתעשיית המין, בקולנוע מקסים בתל אביב. פרטים נוספים כאן

תגובות

  1. אנא אנו באים שבמגזין נשים מאמר שכזה לא זוכה אפילו לתגובה אחת במשך שבועיים.

    • מיכאלה

      קשה להאמין, אבל הכותבת עצמה, אשה, בעצם תומכת בזנות. היא טוענת שאלה היוצאים נגד הזנות נלחמים ביצר. זה הרי מגוחך! זנות היא יצר?, הגברים חייבים לספק את יצרם אצל זונה?, זה קצת כמו להתייחס לגברים כאל עם של טמבלים. ואולי זו היתה הכוונה?

      קשה להבין בנות כמו ליעד שמתפארות במקצוען. מוכרת את גופה למעט זמן תמורת כסף רב במקום למכור את גופה לזמן רב בתנאים מוכתבים ולהשתכר שכר מינימום… ממתי כולנו בעבודה "מוכרות את גופנו"?, האם כולנו משתכרות שכר מינימום? אם כך, למה שלא כולנו נלך לעבוד כזונות ונרוויח מכל הכיוונים, את הכבוד העצמי נפסיד, אבל מה זה כבוד עצמי מול כמה דולרים מרשרשים?

      • עניות דעתי

        הכוונה היא שדווקא אם כל הנשים תלכנה לעבוד בזנות, המקצוע לא יהיה עוד מבזה בעינייך, מיכאלה.

        האם את רואה ביזיון בלהיות דוגמנית?
        להיפך, דוגמנית היא מקצוע נחשק ביותר בקרב בנות טיפש עשרה שעוד בטוחות שיש להן סיכוי להיות מטר שבעים וחמש ורזות כשלדונים.

        והאם דוגמנות, או תמיכה בדוגמניות ובזכותן, נניח, לתזונה בריאה, אומר בהכרח שהתומך/ת מניח/ה שצרכני האופנה הם עם של טיפשים?

        זאת הרי מסקנה לא לוגית בעליל. ככה לא לוגי להסיק שהכותבת שבעצמה היא אישה חושבת שהגברים חייבים מין והם עם של טיפשים.

        לשם שינוי, היא מנסה לדבר על העובדות בתעשיית המין עצמן, ולא על הגברים.

        ולכן מה שליעד אומרת הוא לא טיפשי בכלל, כי היא זאת שעובדת בתעשייה הזאת ולכן דבריה נחשבים הרבה יותר מדברייך, דבריי או דברי הכותבת.

        • למה שדבריה יהיו נחשבים יותר משלנו רק כי היא עובדת שם?
          אחת שאין לה כבוד עצמי דבריה לא יחשבו בכלל!!!
          ולליעד ממש אין כבוד עצמי אם היא חושבת שלהיות זונה יותר טוב
          מעבודה אחרת !!!!

  2. ליעד בעצם סתומה סליחה על הביטוי ומופקרת אם היא חושבת שהיא תשיג כבוד בצורה כזאת ואם היא רוצה להמשיך להיות מופקרת לבריאות ! אבל שלא תנסה לשכנע אותנו שזנות יותר טוב מעבודה רגילה כי זה בולשיט אני מאוד מכבד ואוהב את בנות
    המין השני אבל אחת כזאת מביישת את הנשים!!!

  3. אני מסכימה מאוד עם האמירה שמין הוא עניין דינאמי שיש לו התייחסות שונה ותפיסה תרבתית אחרת בכל מדינה.הצביעות שבה החברה מתייחסת למין בולטת ומכוערת …הלקוחות של הזונות הם רבים ומגוונים מכל שכבות האוכלוסיה אך אותם אף אחד לא שופט ,,,מסכימה עם האמירה שלא כל הזונות סובלות וזכות הבחירה לא תמיד נשללת מהם ואולי הן אפילו נהנות חס וחלילה מעבודתן.תמיד טענתי שהכבוד העצמי חשוב מהיצר הגופני שלנו לצערי המון נשים מנוצלות שעות ארוכות בעבודה סזיפית תמורת סכומים עלובים יום יום … שיכלו להרווי במקביל ופי אלך בחפוז של דקה שהיה אף יכול להסב הנאה …

    • דניאל

      נכון!כבוד עצמי מחובר הדוק להוויתינו ולרגשותינו וקיום קשר חברתי עם בני/ות זוג,לאחר מכןסביבת העבודה ותחושת ערך עצמי ותרומתינו לסביבה(כן,גם במתן עונג לגברים שהוכח שזה חיוני לבריאות!לא פשע ולא בושה!)והלוואי וסופסוף ישריינו איזורים מוגנים במיבנים שיקרצו לגילאי 13 ומעלה שסובלים-כמעט כולם-מסטרס רציני ולא יודעים לאן להוביל את הצורך הזה בלבד אוננות וסובלים).אי אפשר להתעלם יותר מהבעיה!זה לא עיניין של שליטה ורוע לב שלהם זה דחף שפתאום פורץ מגילאים אלו ובמשך לא מעט שנים מציק מאוד!ישנם עוד דחפים שבוודאי מוכרים לך כגון רעבון יתר לקראת הזינוק לגובה בראשית גיל ההתבגרות במיוחד בנים כמו-כן הדחף לנדוד(טבוע בגנים עת ההורים הוציאו את המתבגר בפרה-הסטוריה למצא לו זיווג ומערה משלו..)

  4. דניאל

    אני לא מבין יש מקרים רבים של בחורות שכבר מגיל 17 משוחררות מינית ומתנסות לפי בחירתן ובתנאים שלהן בבתי מלון במינון ניסבל של גברים נאים ומעלה ומתורבתים המספרות להוריהן ובהמשך לחברותיהן בצבא ובאוניברסיטה שהן יוצאות לבלות לשעתיים -שלוש וככה עושות בממוצע משכורת נוספת בחודש ואף ממליצות להן ומספרות את הדרך הדיסקרטית שעשו וכך מממנות לימודים רכב וחיסכון עד שהן מכירות כך מישהו ראוי,כי הרי גברים תמיד יצטרכו פורקן!אז זה לא יותר ניצול מצידן?יש לא מהיום שיוויון כמעט מלא בלימודים ותעסוקה(עד להיריון שאז יש לה מגבלות פיזיות וקצת אח"כ…)אולי צריך להקים בעיין רובע מוגן(עם פיקוח רפואי,פטרול משטרתי ברחובות ושירות פסיכולוגי למי שמעוניינת כמו שיש במספר מדינות נאורות במקום להזניח ולתת לעבריינים לטנף את התחום),ולעגן סופסוף בחקיקה שבאיזורים מסויימים יותר לגילאים אילו לעסוק כאוות נפשן כי יש מי שיש להן גם דחף דומה לגברים,וגם לנו יש צרכים שבד"כ ממה שאני מבין לא מסופקים בכל מסגרת שהיא.אגב ניתן להכריז על פסטיבל תענוגות כמו שנהוג בחלק מהעמים ובו יותר ליום-יומיים לשחרר קצת את הרסן והדחפים בצורת התערטלות מסויימת בדומה לחופי נודיסטים שגם זה קיים במספר ארצות והכל ללא כפייה כמובן באיזור מוגדר ועם נשים שמחליטות עם מי וכמה..בשנתיים האחרונות עקב הידוק החקיקה כנגד מטרידנים ומעלה יש חשש גובר מצד כלל הגברים מפני ניצול לרעה של שיוויון הצודק גם בתחום צורכיהן (כנקמנות,גניבת זרע,ציפיות לא ריאליות.נצלנות או סיבות פליליות ממש)כיום,נשים מעיזות להגיד סופסוף שהן מעוניינות לתפוס את תורם הזרע הכי איכותי ושישאיר אותן אחרי תקופת ההתאוששות מהלידות-לגדל את הצאצא לבדן בתמיכה כלכלית מרחוק שלו. ושום קומבינת הסכם ,לא תעזור לזוגיות שפשטה את הרגל(מוסד נישואין)אני שומע על מעשים הגרועים מבגידה לגבר שעומד על דעתו (כשדיעה זו מציאותית)והכוונה לשת"פ עם בעלות חסינות מארגוני נשים לקנוניה לצורך הכנסתו לכלא -עום כל מה שמשתמע מכך לעבודתו ואף ילדיו..רק אחוזים בודדים מקרב 2 המינים הינם מספיק פאסיביים שגם אילוצי עוני לא יגרמו להם להיפרד.השאר שהם מי שלא התגרש(70%)מכלה את חייו בין נוח לניסבל…גם המין החזק נפל קורבן לשטיפת המוח מגיל רך ממש מסירטוני אנימציה בה מציל הגיבור את הנסיכה והמשך בפירסומות פיתוי נשי שמודבק לכל דבר כמעט ובתעשיית האופנה והוליווד ובתקשורתומרחוב ואיפא לא!אין מנוחה לרגע והיות והמפרסמים(וכיום גם מובילות אופנה ודוגמנויות מוסיפות לזה)יודעים שהגברים מגורים מאוד וויזואלית(ממש ממוגנטים)וזה גורם להם לייצור זרע מוגבר ויש להם די מהר תועלת כספית מהם אז פלא שצעירים שמתביישים לשאול את מי שבאמת מבינה נשים(אמא)ואין כמעט שיעורי חינוך להכרת ההבדלים בין המינים(ממחקרים עדכניים החל מצורת חשיבה וצרכים פיזיים)אלא רק מסקס מכאני כמעט באינטרנט+הצגות שהבחורה עושה לבקשת ה"בימאי".הסוף כבר ניראה באופק(תוך עשור יהיה מהפך דמוגרפי ותקום ממלכת כוהנים ואז את -עם כל הקומבינות הפמירדיקליות באופן טיבעי וחברותיך יעלמו.עד אז אני כבר אהגר מכאן עם ילדיי_כמו מיליונים רבים של גברים אירופאים שכבר שנים מקטרים על האופי של בנות עמם וחלקם כבר מימש את הונו ועבר למשל לאי שליו וחי עם למשל מולטיות הידועות באופיין ויופייןו(צבע ומירקם עור ושיער)בתיחזוק הגיינת נרתיקן(בארץ-לפי דו"ח הסתדרות רופאי עור ומין אפילו מחצית מכן לא שוטפות בפנים וכל חיידק הניזון על דם הינו אלים!) ולאכול פירות מהעץ טרי-טרי מסביב לשעון בטעם חמוץ -מתוק ומאכלי ים באקלים ממוזג..אחרי שאעשה מספיק כסף -אחיה בגן עדן ואתן תישארו עם הדפקטים וים של ערבים..ולא יעזור לכן לא נחזור להציל אותכן!..ביי ביי.

  5. דניאל

    דבר אחרון…תנועות לשמירת זכויות הוגנות וצורכי הגבר כבר התארגנו בשנים האחרונות -בתגובה-לאירגון גג שכבר מגיע להישגים כולל בשפיטה ובקרוב גם בחקיקה אבלהמודעות תגרום לפחות יפות להתחנן לדוגמאות מברק הזרע ולא ניתן(בחקיקה)כמו-כן עם ההתקדמות בתחום הרובוטיקה מופנים משאבים כספיים גדולים בעולם לפתירת הבעיה הגברית באופן סופי ומושלם.בתוך עשורים בודדים-היות וחקר המוח הגיע להשגים מטאוריים בהבנה ובחומרים שלא היו ידועים שכבר משולבים בננו,בחיים מלאכותיים ובשילוב עם מעטפת דמוי עור חמים ורך,רובוט/ית שתעשה את רוב מטלות ותיקונים בבית(סידורי ניירת כבר מזמן עושים בסלולר)וכמובן אקרובטיקה+ניקוי עצמי+מימיקה ודו-שיח כנובע מבינה מלאכותית.עד שהמחיר יהיה בר השגה ניסבול…שווה להמתין.כנסי ותיראי איזו יפיפיות מהאגדות ומניסיון ממימוש הפנטזיות לא שבעים כי מה האופציה במקום?!

הגיבי

כתובת הדואר האלקטרוני לא תפורסם Required fields are marked *