לקרוא את ניק קייב ולנוח

הרומן החדש של ניק קייב, "מותו של באני מונרו", מעמיד במרכזו את הדמות הגברית היצרית וחסרת המעצורים. באני מונרו, גיבור הספר, הוא סוכן מכירות עלוב, אשר מנצל את קסמיו על מנת לשכב עם נשים שונות, בזמן שהוא עצמו נשוי, המעשן ושותה בלי סוף, ובעיקר מאופיין כאדם הנעדר כל חוש מוסרי.
ניק קייב, המוכר בעיקר כמנהיג להקת 'ניק קייב והזרעים הרעים', הוא גם כותב שירים, סופר, תסריטאי וצייר. "מותו של באני מונרו" הוא הרומן השני שלו, שרואה כעת אור בתרגום לעברית, בהוצאת מודן, אשר הפיצה את הספר פחות מחודשיים לאחר יציאתו בחו"ל.

רדיו חזק

כברת הדרך שעבר ניק קייב כאמן מוזיקלי מאז שנות ה-80' ועד היום, נתנה את אותותיה, לאורך השנים, על כל תחומי יצירתו. בתחילת דרכו היה קייב כוכב פאנק פרוע מאוסטרליה, אשר יחד עם להקתו יצר מוזיקה חיה ובועטת. לאחר המעבר לאנגליה ושינוי שמה של הלהקה ל- "The Bad Seeds", הטון הפך יותר ויותר קיצוני וקייב החל לשיר ולכתוב על שנאה ועל מוות, על הרס ועל חורבן, והכל תוך שמירה על פן מאוד ספרותי ועל מילים שנבחרו בקפידה.
מאז, עבר קייב, ב-15 השנים האחרונות, התנקות מסמים ואלכוהול, התקרבות לאל ולחיי המשפחה, והתרחקות מסוימת מסצנת הרוק'נרול. בשנות ה-90' קייב ביטא את דרכו החדשה ביצירתו, אשר שמה דגש על רכות, אמונה ואהבה. אבל, פתאום, בשנת 2007 הכל התהפך – קייב שינה שוב את פניו, מבחינה פיזית ומבחינה יצירתית, הוציא אלבום רועש ופרוע שנקרא "Grinderman" ונראה כאילו חזר לדרכו הסוררת. על רקע שינוי אישיותי זה, קייב מוציא לאור את ספרו החדש, "מותו של באני מונרו" וקשה שלא למצוא הקבלות בין מסעו המטלטל של גיבורו הספרותי לבין מסעו הנפשי העצמי.

מיסטר וונדרפול

באני מונרו הסוכן הנוסע, זה שראה הכל ועשה הכל, חי את חייו מיום ליום בלי לדאוג לתוצאות. זה לא ממש משנה לו שמחכים לו בבית אישה מתוסכלת וילד חולמני, שרק ממתינים לשובו, אולי אפילו בקוצר רוח. יותר חשוב לו לרצות את היצר המיני האובססיבי, ולתחזק את הרומאן המתמשך עם בקבוקי האלכוהול והסיגריות.
המסלול הזה משתבש קצת כאשר אשתו של באני מתאבדת, כאות מחאה על חייה הבלתי-אפשריים עם האיש הזה. באני מזדעזע בתחילה, בעיקר משום שכעת לא יוכל יותר לשכב איתה, ומנסה בכל כוחו להמשיך כרגיל. אבל, האשמה על המוות רודפת אותו, ונראה כאילו בכל פינה מסתתרת רוחה של האישה, הממתינה בסבלנות לרגע שבו יקרוס עליו עולמו לעד.
אז מה עושה באני? את הדבר היחיד שהוא יודע לעשות – הוא בורח. באני מונרו נכנס למכונית הפונטו הצהובה, יחד עם בנו, והשניים יוצאים למסע הבריחה הגדול. באני בורח מהשלכות מעשיו, מעמידה מול המראה ובעיקר מההכרה הכואבת בחייו הכושלים. בבוקר של יום המחרת, באני מונרו הוא המפסיד וכולם מסביבו יודעים את זה. הוא סוטה מזדקן האורב לבחורות צעירות, שיכור שחוטף מכות, גנב תכשיטים שנוטש את בנו שוב ושוב בשביל להיכנס ולאונן בשירותים הציבוריים. איך אפשר שלא לשנוא אותו?

המסע אל עמק החלומות

באני מונרו ג'וניור, בן ה-9, מתלווה אל אביו במסע המכירות הגדול ברחבי עיירות החוף של אנגליה. הוא יודע שמשהו לא בסדר באבא, אבל הוא גם יודע שהוא תמיד יהיה אבא שלו, האיש הכי טוב והכי חכם בעולם. נוכחותו של באני ג'וניור, והבחירה של קייב להביט פעם אחר פעם מנקודת מבטו, מסייעים לרכך מעט את הספר, אשר מאופיין בכללותו על ידי כתיבה חריפה, בוטה וגסה למדי.
באני מונרו מוכר חלומות, הוא מבטיח לנשים נעורים בצנצנת של משחה קוסמטית, הוא מספק להן אושר ועושר בצורה של קרם גוף, הוא ממציא להן מציאות שהיא חלום ובתוך כל זה, לא מסוגל להתעורר מהסיוט של חייו. במקום זאת, מעדיף באני להתמכר לאשליות שמייצר לו בקבוק המשקה ומעלה מן האוב, לילה אחר לילה, את דמויותיהן הפנטסטיות של אבריל לאבין וקיילי מינוג. באותו מסע גורלי, מוצאים את עצמם האב והבן בדרך לא דרך, חסרי מטרה בעולם, מפוחדים מדיי לשוב על עקבותיהם ולחזור הביתה.

סוף מעשה

באופן מפתיע בין רגעי הבוז והסלידה, ישנם רגעים בהם קייב משכנע את הקוראים שלא להיות קשים מדיי עם באני. הרי אחרי הכל, גורלו התאכזר אליו במהלך חייו ואין לתפוס אדם בשעת צער. מספיק לראות את באני ג'וניור הסובל כדי לקוות שבאני האב יתעשת, לפחות למען בנו. אך כידוע, אבות אכלו בוסר ושיני בנים תכהינה, מעגל הקסמים נועד ככל הנראה לחזור על עצמו, לרעת כל הצדדים המעורבים.
שחור על גבי לבן, העולם שנגלה לנו מנקודת מבטו של באני, הוא מטריד, קיצוני, יצרי ופשוט מזעזע. אם זהו צוהר אל תוך נבכי מוחו של הגבר הממוצע, אזי נדרשת הקריאה: נשי העולם התאחדו! אבל אם לא, אם מדובר באיש כואב, שאיבד את אשתו ובדרך כנראה גם את שפיותו, אז נכונה לנו קריאה מעמיקה ואחרת. באני חי את חייו בדרך היחידה שהוא מכיר, כך הוא גם מטפל בבנו, כך הוא גם התייחס לאשתו וכך הוא מתנהג עם חבריו. אולי בשל כך מרגיש קייב כי האנוכיות הנוטפת מבין דפי יצירתו, מתאימה לעולם הבדיוני שיצר, ולכן טורח לבקש סליחה, מאי אלו סלבריטאיות, עם מותו של באני מונרו.

"מותו של באני מונרו" מאת ניק קייב, מודן הוצאה לאור, 2009.

הגיבי

כתובת הדואר האלקטרוני לא תפורסם Required fields are marked *