על רעידת אדמה, דוגמא אישית הורית ומה שביניהן

רעידות אדמה פוקדות אותנו באופן לא צפוי ובלתי ניתן לשליטה. ברוב המקרים, חרף התפתחותו המסחררת של המדע, איננו יכולים לחזות מתי הן בדיוק יתרחשו, וקשה לנו לנבא את מועד התפרצותן. למרות זאת, אם נדע כיצד להתנהג ומה לעשות ברגע האמת, נגדיל את הסיכויים שנעבור את אירוע החירום בשלום, ושהטראומה תהיה כמה שיותר מזערית. מאמר זה מיועד במיוחד עבור אמהות טריות, שרוצות לדעת כיצד עליהן לתפקד אם וכאשר ייקלעו לסיטואציה המתוארת, כדי לספק ביטחון מקסימאלי ומענה מיטבי לילדיהן.


קודם כל דוגמא אישית

דוגמא אישית של הורים לילדיהם היא אחד מהיסודות החשובים ביותר בהורות, ויש לה השפעה רבה על האופן שבו תעוצב האישיות שלהם. מרגע שהם יוצאים מהרחם, נוהגים תינוקות להתבונן באם, הדמות המטפלת הדומיננטית, לעקוב אחריה במבטם ולהרגיש את מה שהיא מרגישה בכל רגע נתון. דוגמא אישית טובה, שתטביע את חותמה באופן חיובי על הפעוט, פירושה להתנהג באותו אופן שבו אנחנו מצפים מילדינו להתנהג, ולבטא בדיבורים ובמעשים כאחד את הערכים, שבהתבסס עליהם היינו רוצים שילדינו יפעלו. מה הקשר של כל זה לרעידת אדמה אתן שואלות?

בזמן רעידת אדמה כל אמא שואפת לכך שהילד שלה ירגיש בטוח, רגוע ונינוח, בידיעה ששמירה על קור רוח, על איזון רגשי ועל היעדר פאניקה היא הא'-ב' של התנהלות במצבי חירום, והיא תאפשר להימנע מהתנהגות בלתי רציונאלית, שעלולה רק להחמיר את המצב. הנחיות כמו: "הכל בסדר", "אל תפחד" או "אנחנו נעבור את זה ביחד" הן ממשפטי המפתח שאמהות נוהגות להגיד לילדיהן בסיטואציות מלחיצות כדי למנוע בכי, היסטריה וחרדה, שיכולים בתורם לייצר תסמינים גופניים-פיזיים (כמו דפיקות לב מואצות, קשיי נשימה, הזעת יתר, דיסאוריינטציה ועוד), שלא ייטיבו עם הילד באותה שעה, והעלולים לפגוע בבריאות הנפשית שלו. אל הקונטקסט הזה נכנסת הדוגמא האישית, שפירושה בסיטואציה המתוארת היא כי על האם להגיע לאותו איזון נפשי, שבו היא מעודדת את הבן שלה להיות, אחרת ההנחיות שלה יישארו בגדר "דיבורים" בלבד, ולא יתורגמו למעשים ולפרקטיקה על-ידי הילד. שורה תחתונה, התנהגותך ותגובותייך צריכות לשמש עבורו מראה לאופן שבו הוא עצמו אמור להתנהג או לצורה שבה הוא אמור להגיב, ולכן, אם את תאבדי את העשתונות כשרעידת האדמה תתרחש, הילד שלך ימהר לחקות את ההתנהגות שלך ולצאת מאיזון נפשי גם כן.


מה לעשות כאשר לאם עצמה קשה לשמור על איזון ורוגע בעת רעידת אדמה?

קודם כל חשוב שתזכרי, כי לחץ וחרדה הם תגובות טבעיות מאוד של הגוף והנפש נוכח מצבי משבר ועתות חירום ומצוקה. יחד עם זאת, וויסות נפשי ורגשי הוא מיומנות שניתן לרכוש ושאפשר לתרגל, וככל שתקדימי לעבוד עליה, כך תהיי מוכנה יותר לשעת הש', ותשכילי לשמור על אותו רוגע נפשי שאותו היית רוצה לשדר לילדייך. תרגול מדיטציה, מעבר לתזונה טבעית יותר, חיבור ל"אני" שלך ועיבוד רגשות שנהגת להדחיק במהלך חייך – כל אלה יאפשרו לך להיות "חסינה" יותר, מאוזנת רגשית יותר ולשמור על מצב נפשי צלול, שיאפשר לך לפעול באופן מחושב ושקול, ולשמש לילדייך דוגמא ומופת לאיך לנהוג בעת רעידת אדמה.

הגיבי

כתובת הדואר האלקטרוני לא תפורסם Required fields are marked *