קונדום לגבר

הקונדום הנו מעטפת דקיקה ורכה המולבשת על הפין הגברי לפני המגע המיני ומונעת את שפיכת הזרע בנרתיק. הקונדום הוא אמצעי המניעה הנפוץ ביותר בעולם, מעריכים שכ – 40 מליון זוגות בעולם משתמשים בו. זהו כיום אמצעי המניעה היעיל וההפיך היחיד שמיועד לגברים.
השם קונדום מיוחס לד"ר קונדום, הרופא שדאג לספק למלך האנגלי צ'ארלס השני אמצעי להימנע מהולדת צאצאים לא חוקיים.
הקונדום עשוי לטקס, פוליאוריטן או חומר ביולוגי. הקונדום משמש גם כהגנה מפני חיידקים ווירוסים ומגן על שני בני הזוג מפני מחלות כמו: עגבת, קלמידיה, זיבה, הרפס, HPV , פטריות, טריכומונס ואיידס. חלק ממחלות אלה גורמות לתחלואה קשה ומוות וחלקן לעקרות. מכאן שהשימוש בקונדום הוא לא רק למניעת הריון אלא גם למניעת מחלות המועברות במגע מיני (STD – Sexually Transmitted Diseases
להדגיש את יעילות הקונדום בהגנה מפני איידס, שהיא מחלה קטלנית והיא סיבת המוות העיקרית בארה"ב בגרים בגילאים 44-25 וסיבת המוות השלישית בנשים בגיל זה. כיום המחלה נפוצה בין הטרוסקסואליות לא פחות מאשר בין ההומסקסואליים.
השימוש בקונדום הוא פשוט קל וזול, ללא צורך במירשם רופא. יש לאחסנו במקום קריר, יבש וחשוך. הקפדה על שימוש נכון תבטיח את אמינותו. יש להקפיד על תאריך התפוגה, כי עם הזמן הגומי יכול לאבד גמישותו ונוזל הסיכה להתייבש. יש להשתמש תמיד בקונדום חדש בכל יחסי מין, את הקונדום יש ללבוש לפני החדירה הראשונה ולא לפני השפיכה. לאחר שהושגה הזיקפה מצמידים לקצה הפין את הקונדום המגולגל, מוודאים שאינו מכיל אוויר ומגלגלים לאורך הפין. חשוב מאד להשאיר בקצהו חלל ריק ללא אויר שיקלוט את זירמה בעת השפיכה. לבישה הדוקה של קצה הקונדום תוביל לקריעתו בעת השפיכה. כיום יש סוגי קונדומים המיוצרים עם קצה דמוי פיטמה שמיועד לקליטת הזרע. אין להתחיל את החדירה לפני שהנרתיק לח, שכן קיימת סכנת קריעת הקונדום עם החדירה לנרתיק יבש. ניתן להשתמש בג'ל או במשחות קוטלות זרע להגברת לחלוחית הנרתיק. יש להמנע משימוש בחומרים על בסיס שמן מינרלי כמו וזלין, פרפין, שמן תינוקות וקרם לחות, כי הם עלולים להחליש את גומי הקונדום ולגרום לקרעים.
יש להוציא את איבר המין מהנרתיק מיד לאחר פליטת הזרע כאשר קיימת עדיין זיקפה, ולהדק את קצה הקונדום לבסיס איבר המין למניעת שפיכת תוכן הקונדום בנרתיק.
חסרונות הקונדום הם שעור כשלונות גבוה, משנה את הטכניקה המינית, יש המפתחות רגישות לגומי ואינו בשליטתה הבלעדית של האשה.
השעור הגבוה של הכשלונות בדרך כלל עקב שימוש לא נכון ושעור הכשלונות הגבוה הוא בעיקר אצל בני זוג לא מנוסים. במחקר שבוצע בארה"ב נמצא נמצא ששיעור הכשלונות נע בין 1% – 4% בלבד בקרב נשים בנות שלושים ומעלה בעוד שאצל בנות פחות מ 25 הגיע שעור הכשלונות ל 33% – 10% .
רבים החוששים מהשמוש בו עקב הפגיעה בספונטניות וחשש לפגיעה בהנאה המינית. ניתן לשלב את הלבשת הקונדום כחלק מהמשחק המיני הקודם למשגל. עמעום התחושה במשגל מהווה יתרון אצל גברים עם נטיה לשפיכה מוקדמת מאחר והשימוש בקונדום עשוי להאריך את משך המשגל.
השימוש בקונדום מומלץ למי שמקיים יחסי מין עם בן או בת זוג מזדמנים או בכל מקרה שאחד מבני הזוג עשוי להיות נשא של נגיף האיידס. שימוש בת הזוג בגלולות למניעת הריון אינו פותר משימוש בקונדום כאמצעי המונע העברת מחלות מין.
בעבר כל הקונדומים יוצרו בגודל אחד. עם תחילת יצוא הקונדומים מארה"ב לאסיה הסתבר שהגודל היה גדול מדי עבור הגבר האסיאתי. מרבית היצרנים הבינלאומיים הגדולים מייצרים כיום שני גדלים של קונדומים, האחד באורך 180 מ"מ וברוחב 52 מ"מ והשני באורך 160 מ"מ ורוחב 49 מ"מ.
באם הקונדום נקרע או נשמט בנרתיק קיימת הסכנה שהאשה תהרה. החדרה מידית של קצף או ג'ל קוטלי זרע תקטין הסכנה אולם הטוב ביותר לפנות מיד לרופא אשר יספק לאשה את "הגלולה לבוקר שאחרי" או יחדיר התקן תוך רחמי לרחם (באם קיימת הוראת נגד למתן אסטרוגן).

הגיבי

כתובת הדואר האלקטרוני לא תפורסם Required fields are marked *