סינגל שירי

דניאל סולומון – חיפה 87

דניאל סולומון הוא פשוט בן אדם יפיפה בעיניי. עם צרידות מתוקה, לחנים קליטים ומלל נוגע, הוא משחרר אלבום סולו שלישי במספר, "חיפה 87".
"חיפה 87" מסמל את חזרתו של סולומון לשורשיו הפשוטים, לתקופה בה לא היה כלום חוץ מתשוקה עזה למוזיקה וחלומות גדולים. עם זאת, אין ספק שלסולומון יש את היכולת המיוחדת ליצור להיטים. אבל באלבום זה, בנוסף לבלדות המרגשות, סולומון מצליח להגיע לרמת כנות מפתיעה לגבי החיים עצמם.

סולומון פרץ לתודעת הציבור ב-1998, כאשר היווה חלק משמעותי בלהקת ה"תעויוט", שליוותה את אביב גפן. ב-2003 יצא אלבום הסולו הראשון שלו, "דניאל סולומון", שכלל את הלהיטים "עדיף" ו"בא מכאב". ב-2005 הוא הצליח לרגש אותנו שוב בדואט עם בת זוגתו דאז, דנה עדיני, "רבות הדרכים". לאחר יציאת אלבומו השני, סולומון כתב בעיקר שירים לסרטים שונים, ביניהם "מישהו לרוץ איתו" ו"הסודות". עד שב-2007 שיחרר סינגל ראשון מאלבומו הנוכחי, "הייתכן", שכמו קודמיו הצליח לכבוש את מצעד הפזמונים. אחריו יצאו "איתך" ו"היי", שראה אור ממש לאחרונה וחשף צד נועז יותר של סולומון. ועכשיו, עם צאת אלבומו השלישי, סולומון חוזר אחרי 20 שנה לסמטאות נעוריו בעיר חיפה, בה גדל.
אין ספק שסולומון הוא אחד האומנים הבולטים בתעשיית המוזיקה הישראלית. בין הפקות שונות, ועיבודים מוזיקליים, סולומון כתב את אלבומו השלישי עם המון להט, כנות ובגרות. שיר אחד בלבד נכתב על ידי שילה פרבר, "ארצות החום", דבר שגם מאוד מורגש בכתיבה הציורית והפואטית. חוץ מבלדות מתקתקות, שמהוות חלק משמעותי באלבום, סולומון מצליח לצאת באמירות נוקבות. ב"ארץ יפה" הוא מתייחס למדינה בביקורתיות, כאשר הוא מתאר אותה כ"ארץ שכול… ארץ זבת חלב ודם". בשיר "אהובתי" הוא מתייחס לאהבה כגיהינום, ובשיר "הכול נרגע", סולומון חושף צד כואב יותר בחייו, "כמה טוב לי להרגיש סוף סוף בבית/ אחרי כל השנים האלה שם ברחוב". אך לצד כל הבגרות הניכרת באלבומו, סולומון מצליח לתאר, במעין תמימות נערית, את חייו כמתבגר בעיר הגדולה, "הייתי מעשן המון/ חולצה משובצת מלאת קרעים/ העולם תמיד היה קפוא מקור/ וכל הרחובות ריקים" (מתוך השיר "חיפה 87").

סולומון ב"חיפה 87" מצליח לשפוך את ליבו עד הסוף. שיריו בקלות יכולים להיות קיטשים, אך בזכות קסם אישי והמון כשרון, הוא מצליח לחמוק מרשימת אמני הפלייליסט המאוסים. בנוסף, הוא מנצל את הבמה שניתנה לו על מנת להביע מחאה וליצור הזדהות עם קהל המאזינים שלו. אלבומו של סולומון הוא אחד מרבים שיצאו לקראת עונת החגים העמוסה, אך יש לי הרגשה שמדובר בעוד להיט מתוק כדבש.

התקווה 6 – התקווה 6

להקת התקווה 6 הצליחה להפתיע אותי לטובה עם אלבומה הראשון "התקווה 6". לאחר שני הסינגלים ששוחררו מתוכו, "אם אפגוש את אלוהים" ו"לילה לבן", חשבתי שמדובר בעוד אלבום רגאיי קליל שנכתב בעברית. אך לא זה המקרה. מדובר באלבום נוקב, בועט שיגיד את האמת ישר בפנים. לאחר האזנה ראשונה לאלבום נשארתי פעורת פה. סצנת הרגאיי המקומית אומנם מאוד התפתחה בשנים האחרונות. אמנים כמו צ'ולו, סילברדון, קרולינה, ותומר יוסף אימצו את הז'אנר והציגו אותו לקהל המקומי עם תיבול ישראלי עדין. אבל עדיין הצלחתי להתרשם מ"התקווה 6", בעיקר בזכות הבוטות, האנרגיה הסוחפת והישירות. בשילוב של עברית ופטוואה (השפה הרשמית בג'מייקה) הם יוצרים ניגוד מעניין בין האווירה הג'מייקנית החופשית לבין המציאות הציונית הכואבת.
חברי להקת "התקווה 6", שנקראת כך על שם מקום מגורם של האחים עמרי ושלי גליקמן, הופיעו בשנים האחרונות בעיקר במועדונים ובפסטיבלים שונים כגון: "בומבומלה", "בראשית" ו"שנטיפי". הם יצרו לעצמם מוניטין של להקה בעלת הופעות אנרגטיות סוחפות והצליחו לצבור קהל מעריצים פרטי. כל השירים באלבום, למעט אחד, נכתבו על ידי עמרי גליקמן, סולן הלהקה.
על הפקת האלבום אחראי מייקל ג'י ("Dub Side of the Moon"), שהגיע במיוחד לארץ על מנת לעבוד עם הלהקה. "התקווה 6" מגדירים את הסגנון המוזיקלי באלבום כז'אנר ה"ניו רוטס", בו הם מביאים את הפירוש שלהם לרגאיי ומשלבים בו מקצבי דאנסהול. אחד השירים המעניינים באלבום הוא "גאידמק", שהוא משעשע וציני בו זמנית.
"התקווה 6" יצרה אלבום בכורה גס, מחוספס ותוקפני. בין לבין, חברי הלהקה גם הצליחו להשחיל שירים רכים ומעודנים יותר בכדי להגיע לקהל הרחב. השירים באלבום יכולים להיות לעיתים מכבידים מידי, ולכן יכול להיות שיתאימו למושבעי הז'אנר בלבד. ניסיונו של הרגאיי לצאת מן המועדונים האפלים בדרום תל אביב רק הולך ומתחזק. האלבום הזה נותן קצת תקווה.

שירי רבר

ילידת 1981, מתגוררת בתל אביב. הוצאתי ב - 2005 אלבום ראפ-רוק בשם אמ.סי שירי - "נסיכת המיקרופון" תחת הלייבל של קובי אוז-לבנטיני.הכתיבה שלי מתעסקת בנושאים חברתיים בכלל, ובנשים בפרט. הסינגל הראשון מהאלבום הוא "מתי תחייכי", שעוסק בנפגעות אונס.האתר שלי:http://www.mcshiri.com

הגיבי

כתובת הדואר האלקטרוני לא תפורסם Required fields are marked *